Coronacrisis helpt Kia aan vroegtijdig halen CO2-doel
Kia Motors Europe verwacht al eind augustus de door de Europese Unie opgelegde CO2-eis voor 2020 te halen. Dat is enkele maanden eerder dan verwacht. Volgens de topman van de Europese divisie had de autobouwer ook zonder de coronacrisis aan de verplichtingen voldaan.
“We hebben het doel bereikt”, verklaart Emilio Herrera, COO van Kia Motors Europe. “Toen we het jaar begonnen hadden we het plan om net zoveel auto’s te verkopen als vorig jaar, en toen verlieten er een half miljoen de Europese showrooms. Met de geplande verkoopmix zouden we eind november de CO2-doelen bereiken. Dat betekent dat je in de eerste tien, elf maanden boven de norm zit, maar aan het einde van het jaar bereik je wel de maximum CO2-waarde omdat dan elektrische modellen komen. De elektroversies trekken de gemiddelde CO2-uitstoot omlaag.”
Afzetstijging geëlektrificeerde auto’s
Maar Kia ziet dat de gemiddelde CO2-waarde van zijn wagenpark al eind augustus op het door de Europese Unie (EU) opgelegde niveau zit. De EU stelt namelijk als eis dat de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark niet meer dan 95 g/km mag bedragen, anders volgen er prijzige boetes. Voor 2020 moet 90% van de verkochte modellen aan de 95 g/km-grens voldoen. “We hebben ons plan op basis van de coronacrisis herzien, aangezien de automarkt in Europa een verkoopdip laat zien. Ons doel van 500.000 auto’s gaan we niet halen en zal lager liggen dan vooraf gedacht. Het goede nieuws is dat we dit jaar fors meer geëlektrificeerde auto’s verkopen. Dat zorgt ervoor dat de CO2-doelstellingen al eind augustus worden bereikt.”
Boetes
Kia’s Europese COO geeft aan dat de Europese automarkt 26% minder auto’s registreert. “Bij Kia is dat een daling van 15%, maar we zien dat de vraag naar geëlektrificeerde modellen met maar liefst 21% toeneemt.” De geëlektrificeerde types hebben een grote invloed op de gemiddelde CO2-waarde van het wagenpark, aangezien de Europese Unie de heren autobouwers elk verkochte elektro-auto of plug-in hybride (tot 50 g/km) als twéé verkochte auto’s in de berekening mag opvoeren. Daardoor zijn de stekkerauto’s van cruciaal belang om de doelstellingen te halen. Wanneer een autofabrikant boven de 95 g/km uitkomt, dient hij een boete te betalen, die afhankelijk is van het aantal verkochte auto’s en het aantal grammen dat het concern boven de grenswaarde zit. Het gaat om miljarden euro’s, geeft Emilio aan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland
-
Prijs van de Mercedes-AMG E 53 bekend en die is… merkwaardig
-
Deze elektrische auto’s kun je nog in 2024 verwachten
-
Let op: nieuw soort flitsers geplaatst en de boetes zijn niet mals
-
Duik in de prijslijst: Ford Bronco eindelijk in Nederland
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Voor het bpm-bedrag van de nieuwe Volkswagen Golf, kocht je ooit bijna een nieuwe
-
Deze elektrische Polestar kan sneller laden dan jij kan tanken
-
Volkswagen maakt minder winst door EV’s, maar verdient geld aan dit Chinese merk
-
Dit kost de goedkoopste Alfa Romeo, de Junior, in Nederland
-
Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range
-
Elektrische cabrio: dit kost de MG Cyberster (in Nederland)