Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 25 mei 2020

Ford Focus Speedster is een aparte, maar gave creatie

Eens in de zoveel tijd komt er weer zo’n aparte creatie voorbij in de autowereld. Zoals nu, want er is een Speedster-variant van een Ford Focus opgedoken.

Mensen of bedrijven bedenken zelf iets moois, of imiteren een bestaand model dat van geen kant klopt. Sommige replica’s zijn zelfs illegaal gemaakt, omdat het design onder intellectueel eigendom van de fabrikant valt. Onze collega’s van Motor1 wijzen nu op een Instagram-account  van Ford Markets, een bedrijf in het Russische Moskou. Het bedrijf houdt zich onder andere bezig met het verbouwen van Fords, waaronder een aantal eigen projecten. Zo zien we onder meer een verhoogde Ford F-150 Raptor 6×6 bus waar we graag mee gaan blubberen. Maar – mede door de huidige trends in de wereld van supercars – viel ons oog op een gele Focus Speedster.

Van vijf deuren naar geen deuren

Het bedrijf moet vast de Ferrari Monza SP2, McLaren Elva of de Aston Martin V12 Speedster voorbij hebben zien komen en toen hebben gedacht: dat kunnen wij ook met een Ford Focus. En we moeten toegeven, zo slecht is hij er niet uitgekomen! Als basis is er een gewone vijfdeurs Ford Focus gebruikt, en daarvan zijn het dak, de deuren en de voorruit verdwenen. De achterbank is volledig verwijderd en afgedekt, inclusief de kenmerkende ‘speedster-bulten’, ook wel powerdomes genoemd, achter de hoofdsteunen.

Ford Focus Speedster

Waarom de deuren in zijn geheel zijn verwijderd is een minder voor de hand liggende keuze, maar de zijkant oogt daardoor wel een stuk rustiger. De voor- en achterzijde lijken afkomstig van de huidige generatie Focus, het dashboard ziet eruit als die van de vorige generatie. Wel zijn er wijzigingen aangebracht in het multimediascherm en het knoppencluster.

Ford Focus Speedster

Oud

De Ford Focus Speedster is overigens al niet zo nieuw meer, hij beleefde namelijk ruim een jaar geleden al zijn introductie op de Internationale Autosalon van Sint Petersburg. Toch vonden we ‘m het noemen wel waard. Want hij is bijzonder, zeker omdat de Focus al tijden niet meer als een cabriolet is geleverd De laatste Focus met een open dak stamt uit 2010: de CC-versie met hardtop. Maar gelukkig bestaan er dan nog dit soort mensen en bedrijven die gek genoeg zijn om zulke aparte schepsels te creëren.