Coronacrisis helpt Kia aan vroegtijdig halen CO2-doel
Kia Motors Europe verwacht al eind augustus de door de Europese Unie opgelegde CO2-eis voor 2020 te halen. Dat is enkele maanden eerder dan verwacht. Volgens de topman van de Europese divisie had de autobouwer ook zonder de coronacrisis aan de verplichtingen voldaan.
“We hebben het doel bereikt”, verklaart Emilio Herrera, COO van Kia Motors Europe. “Toen we het jaar begonnen hadden we het plan om net zoveel auto’s te verkopen als vorig jaar, en toen verlieten er een half miljoen de Europese showrooms. Met de geplande verkoopmix zouden we eind november de CO2-doelen bereiken. Dat betekent dat je in de eerste tien, elf maanden boven de norm zit, maar aan het einde van het jaar bereik je wel de maximum CO2-waarde omdat dan elektrische modellen komen. De elektroversies trekken de gemiddelde CO2-uitstoot omlaag.”
Afzetstijging geëlektrificeerde auto’s
Maar Kia ziet dat de gemiddelde CO2-waarde van zijn wagenpark al eind augustus op het door de Europese Unie (EU) opgelegde niveau zit. De EU stelt namelijk als eis dat de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark niet meer dan 95 g/km mag bedragen, anders volgen er prijzige boetes. Voor 2020 moet 90% van de verkochte modellen aan de 95 g/km-grens voldoen. “We hebben ons plan op basis van de coronacrisis herzien, aangezien de automarkt in Europa een verkoopdip laat zien. Ons doel van 500.000 auto’s gaan we niet halen en zal lager liggen dan vooraf gedacht. Het goede nieuws is dat we dit jaar fors meer geëlektrificeerde auto’s verkopen. Dat zorgt ervoor dat de CO2-doelstellingen al eind augustus worden bereikt.”
Boetes
Kia’s Europese COO geeft aan dat de Europese automarkt 26% minder auto’s registreert. “Bij Kia is dat een daling van 15%, maar we zien dat de vraag naar geëlektrificeerde modellen met maar liefst 21% toeneemt.” De geëlektrificeerde types hebben een grote invloed op de gemiddelde CO2-waarde van het wagenpark, aangezien de Europese Unie de heren autobouwers elk verkochte elektro-auto of plug-in hybride (tot 50 g/km) als twéé verkochte auto’s in de berekening mag opvoeren. Daardoor zijn de stekkerauto’s van cruciaal belang om de doelstellingen te halen. Wanneer een autofabrikant boven de 95 g/km uitkomt, dient hij een boete te betalen, die afhankelijk is van het aantal verkochte auto’s en het aantal grammen dat het concern boven de grenswaarde zit. Het gaat om miljarden euro’s, geeft Emilio aan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Dodge Challenger
-
Donkerblauw kenteken op moderne auto of motor: mag dat?
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Dit is de top 10 populairste occasions van het moment
-
Zo herken je een speedboat in de nieuwe Bertone Runabout
-
Deze Suzuki-occasion is een baby-supercar met vleugeldeuren
-
Voor 2,7 miljoen euro ben je helemaal het Batmannetje
-
Gratis award als je Mercedes 250.000 kilometer op de klok heeft
-
Amerikaanse 4×4 is nu betaalbaar als occasion
-
Opel-topman tegen importheffingen: ‘We moeten zelf concurrerend zijn’
-
Meeste pk’s per euro: deze betaalbare occasion levert 800 pk!