Ferrari Monza SP1 en SP2 eren oude racers
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari_monza_sp1_33_00d100910d2609d3.jpg)
Ferrari heeft een nieuwe manier gevonden om miljonairs geld uit de zak te klo… euhm… zijn rijke historie te eren. Deze Monza SP1 en SP2 zijn de eerste modellen in de zogenoemde Icona-serie en zijn geïnspireerd op klassieke race-Ferrari’s als de 166 MM (1948) en 750 Monza (1954).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari_monza_sp1_33_00d100910d2609d3.jpg)
Zoals de naam al een beetje aangeeft, is de Monza SP1 een eenzitter en de Monza SP2 een tweezitter. Beide zijn gebaseerd op de Ferrari 812 Superfast en hebben dus een 6,5 liter atmosferische twaalfcilinder aan boord. In de 812 is die 800 pk sterk, maar in de Monza’s komt daar 10 pk bij. De SP1 en SP2 gaan in 2,9 seconden van stilstand naar 100 km/h en bereiken 200 km/h al na 7,9 seconden. Het is waarschijnlijk goed om een helm te dragen in de open cockpit, want kleine vliegjes komen bij de topsnelheid van meer dan 300 km/h binnen als pantserdoorborende kogels.
Geen detail te veel
Opvallend aan de Monza SP1 en SP2 is natuurlijk hun open karakter, maar ook hun strakke design. Ferrari’s zijn de laatste jaren erg druk, met een overvloed aan lijnen, inhammen, hollingen en bollingen. Aan de SP1 en SP2 zit nauwelijks een detail te veel. Een prachtig designelement is de extreem dunne achterlichtunit die natuurlijk voortvloeit uit de naad rondom de tonneaucover. De compacte portieren van de SP1 en SP2 openen naar boven. De motorkap klapt naar voren open.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari_monza_sp2_5_000000000e3d0ad3.jpg)
Ferrari heeft beide Monza’s grotendeels opgetrokken uit koolstofvezel voor een zo laag mogelijk gewicht, al zijn ze met respectievelijk 1500 kg (SP1) en 1520 kg (SP2) zeker niet vederlicht. De open cockpit zorgt voor aerodynamische problemen, maar daar hebben de ontwerpers een oplossing voor bedacht: een ‘virtual wind shield’. Die zit voor het stuur en de instrumentencluster en leidt een deel van de inkomende luchtstroom bij de bestuurder weg, wat voor meer comfort moet zorgen.
Voor trouwe klanten
In welke oplage Ferrari de Monza SP1 en SP2 gaat bouwen en wat ze gaan kosten, is nog niet bekend. Ze zijn – uiteraard – bestemd voor klanten die al tig Ferrari’s in de garage hebben staan, waaronder een LaFerrari, F12 TDF of andere gelimiteerde modellen.
Ferrari Monza SP1
Ferrari Monza SP2
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen