Slik! Na de Fiesta is ook de Ford Focus ten dode opgeschreven
Het is tijd voor ‘Waarheen, Waarvoor’ van Mieke Telkamp, want er zijn straks twee begrafenissen. Die van de Ford Fiesta in 2023 en die van de Ford Focus in 2025. Wat is er aan de hand?
Dat de Fiesta met zijn hoofd op het hakblok ligt, wisten we al even. Kleine hatchbacks zijn voor fabrikanten nauwelijks nog rendabel, met name door de steeds strengere veiligheidseisen en de daardoor stijgende ontwikkelingskosten.
Geen plannen voor een elektrische Ford Focus
“De dagen van de sedan en de stationwagon zijn voorbij”, zei een hoge Ford-manager tegen het Italiaanse autoblad Quattroroute. “De markt verandert en we hebben dan ook geen plannen voor een elektrische Ford Fiesta of Ford Focus.”
De … ahum … focus komt meer op SUV’s te liggen
Ford gaat in Europa een meer Amerikaanse koers varen, waarbij de nadruk op SUV’s en crossovers komt te liggen. De compacte Puma is bijvoorbeeld drie keer zo populair als de Fiesta waarop hij is gebaseerd.
Veel minder Fiesta’s verkocht dan vorig jaar
Tot en met augustus van dit jaar verkocht Ford in Europa 45 procent minder Fiesta’s dan in dezelfde periode vorig jaar. Het publiek wil crossovers. Die trend zet zich nog steeds door.
Eerste generatie Ford Focus met New Edge-design
De Ford Focus kwam in 1998 op de markt en viel op door zijn New Edge-design, dat voor zijn opvolger zo ver werd afgezwakt dat-ie dertien-in-een-dozijn werd. Iets wat eigenlijk ook gold voor de twee generaties daarna.
Ford-baas lacht om Tesla Roadster: ‘Dat ding bestaat helemaal niet!’
Wat je ook van de Focus vindt, dat-ie een uitstekend sturende auto is staat als een paal boven water. Nu al legendarisch zijn de ST- en RS-versies van de Focus, of ze nou een viercilinder turbomotor onder de kap hebben of een geblazen vijfpitter.
Fiesta heeft een veel langere geschiedenis
De Fiesta heeft een geschiedenis die langer teruggaat dan de Ford Focus. De eerste generatie kwam in 1976 op de markt. Begin jaren tachtig verscheen de eerste hot hatch-variant van de Fiesta, de XR2.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze heerlijke hot hatch is nu een betaalbare occasion
-
Deze ruime stationwagen koop je voor 10.000 euro
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Zuiniger dan fabrieksopgave? Het daadwerkelijke verbruik van de Ford Puma ST
-
Je raadt nooit hoeveel BPM je op de Ford Bronco betaalt!
-
Ford stopt met elektronische rijassistent die toch niemand gebruikt
-
Ford Mustang Mach-E duizenden euro’s goedkoper: nu met subsidie
-
Bij de vernieuwde Ford Puma draait het om het innerlijk
-
Waarom de Europese Ford Mustang meer dan 10 procent vermogen mist
-
Ruime occasion voor 10.000 euro: de Ford B-Max een goed idee?
-
Uw Garage: Tim moet kiezen tussen een Ford Mustang en een Taunus
-
De 5 belangrijkste dingen die veranderd zijn aan de Ford Kuga