Autovisie
Autovisie Nieuws 31 jan 2021

Continuation is populair: dit zijn tien herboren klassiekers

Met de C-type voegt Jaguar niet alleen een nieuw Continuation-model aan zijn eigen productportfolio toe, het merk breidt de lange lijst herboren klassiekers uit. Welke historische modellen kregen een tweede leven? Dit zijn de nieuwste.

Even terug naar 1886. Jawel, 135 (!) jaar terug in de tijd. Karl Benz bouwde destijds zijn patentwagen en legde daarmee de basis voor zijn autofabriek die we via namen als Mercedes-Benz, DaimlerChrysler nu als Daimler kennen. Het originele model werd in de loop der jaren verschillende malen opnieuw uitgebracht, zij het als replica’s. De laatste serie, want Mercedes-Benz liet verschillende malen kleine reeksen vervaardigen, dateert van slechts enkele jaren geleden, zoals je in deze video uitgelegd krijgt.

Succesvolle divisie

Daarmee wordt aangetoond dat het opnieuw bouwen van een inmiddels klassieker geworden automobiel van alle tijden is. Natuurlijk zijn er in de achter ons liggende decennia tal van kleine bedrijven geweest die een modernere interpretatie hebben gemaakt van een oude auto, maar de autobouwers zelf pakken het al enige tijd zelf ook op. Het is voor enkele fabrikanten een nieuw bedrijfsonderdeel geworden, een succesvolle divisie, want de winstmarges zijn enorm. Tenminste, voor de autofabrikanten, want dealers worden buitenspel gezet.

Flinke winstmarges

Vooral op de modellen die gebaseerd zijn op legendarische types, zoals de Aston Martin DB4 GT Zagato en de Jaguar XKSS. De auto’s waarvan de originele exemplaren miljoenen euro’s waard zijn, kunnen voor hoge bedragen worden aangeboden. Ja, de autobouwer gaat met zijn remake toch niet het 10 tot 15 miljoen euro kostende origineel devalueren, terwijl het nieuwe model natuurgetrouw is nagemaakt? Kassa!

In de afgelopen jaren verschenen verschillende nieuw gebouwde klassiekers. Dit zijn ze:

AC Cobra CSX 2000

In 2016 ging een AC Cobra CSX 2000 onder de hamer. De hoogste bieder nam de open tweezitter voor een lieve som van 13,75 miljoen dollar mee naar huis. De CSX2000 is de holy grail voor de fans en liefhebbers van de Shelby Cobra. De sportwagen werd in 1962 in Engeland als AC gebouwd, waarna die zonder motor en transmissie naar het in de Verenigde Staten gevestigde Shelby ging. Daar bouwde coureur en tuner Carroll Shelby de auto af. De CSX2000 was de eerste auto het legendarische Shelby Cobra werd. AC Heritage besloot enkele jaren geleden om negen Cobra stuks volgens de originele specificatie te bouwen.

Aston Martin DB4 GT

De DB4 GT is de eerste van een kort op elkaar volgende reeks van Continuation-modellen van Aston Martin. De originele auto rolde tussen 1959 en 1963 uit de fabriek en werd in 2017 nieuw leven in geblazen. Voor de kopieën zijn originele DB4 GT’s gebruikt om tot een fraaie recreation te komen. Aston Martin bouwde slechts 25 stuks, die allemaal op een speciaal aangelegde productielijn zijn gemaakt. De bouw had in Newport Pagnell plaats, waar ook de ‘echte’ DB4 GT’s zijn vervaardigd. Aston Martin maakte er volledig met de hand 25 stuks voor een prijskaartje van 1,5 miljoen pond (exclusief belasting) per stuk. Je mag er niet mee op de openbare weg.

Aston Martin DB4 GT Zagato

De DB4 GT smaakte duidelijk naar meer, want na de GT volgde in 2019 de aankondiging van de DB4 GT Zagato. Dat project had wat meer voeten in aarde, aangezien alle originele auto’s van elkaar verschillen. Aston Martin vroeg zijn eigen designafdeling naar de DB4 GT Zagato te kijken en er het mooiste resultaat van te maken. Volgens de autobouwer is de nieuwe Zagato, waarmee de 100e verjaardag van het Italiaanse designhuis werd gevierd, nu wel symmetrisch. De nieuwste serie komt er in een oplage van 19 stuks, zoals het origineel uit de jaren zestig. De prijs bedraagt 4,7 miljoen euro, maar daar moest je voor 1,3 miljoen euro een DBZ bijbestellen. Het is niet de eerste keer dat Aston Martin de Zagato opnieuw bouwt. Eind jaren tachtig en begin negentig verschenen er al exemplaren.

Aston Martin DB4 GT Zagato Continuation

Aston Martin DB5 Goldfinger

Met de DB5 Goldfinger Continuation maakt Aston Martin een replica van de James Bond-film Goldfinger. De auto werd zelfs van de verschillende gadgets voorzien waarvoor het productiebedrijf van de James Bond-filmreeks erbij werd gehaald. Kijk de video voor het complete verhaal.

Bentley Blower Continuation Series

Hoewel de serie van vier exemplaren nog steeds bestaat, maakt Bentley er twaalf extra. Het gaat om de ’12 Blower Continuation Series’, die door Bentleys Mulliner-divisie in 2021 en 2022 gemaakt gaan worden. Voor de nieuwe auto’s is een origineel exemplaar uit de jaren twintig helemaal gedocumenteerd en gescand. Het allereerste exemplaar, bestaande uit 1846 onderdelen met een natuurgetrouw herbouwd motorblok, is tot Car Zero gedoopt en blijft in handen van Bentley. Het model dient als voorbeeld voor de twaalf klantenversies. Wat de Bentley kost, communiceert de fabrikant niet. Wij hebben ooit van de autobouwer zelf vernomen dat het om 1,5 miljoen pond (exclusief belastingen) gaat. De bouw van een auto kost 40.000 uur, aldus Mulliner. De Blower is niet straatlegaal.

Jaguar XKSS

Voor de Amerikaanse markt bracht Jaguar de XKSS uit. Het model kwam nadat Jaguar stopte met de deelname aan Le Mans waar van 1955 tot en met 1957 met een D-type werd gewonnen. Van de racewagen waren 25 exemplaren over. De fabrikant kon na enkele kleine aanpassingen de auto’s als straatauto verkopen. Echter, er kwamen er slechts 16 beschikbaar, want een brand verwoeste negen auto’s. Jaguar greep in 2016 de mogelijkheid aan om op basis van de negen resterende chassisnummers de serie van 25 stuks af te maken. Het prijskaartje? 1,5 miljoen euro per stuk. Ze waren binnen no-time verkocht.

Jaguar D-Type

Na de XKSS (2016) en de E-type Lightweight (2014) waarvan er respectievelijk 9 en 6 exemplaren als Continuation-versie werden vervaardigd, kondigde Jaguar in 2017 de terugkeer van de D-type aan. De klant kreeg de mogelijkheid te kiezen tussen de versie met Shortnose en Longnose. Net als alle andere op deze pagina vermeldde modellen werd de D-type volledig volgens de oude specificaties van het origineel gebouwd. Het origineel dateert van de jaren ’50 en was een uiterst succesvolle racewagen. Jaguar bouwde er 25 nieuwe exemplaren van, zodat het totale productienummer van de D-type toch historisch verantwoord op 100 units ligt.

Jaguar E-type lightweight

In 2014 besloot Jaguar om zes exemplaren van de E-type Lightweight te maken. Het merk plande ooit een gelimiteerde serie van 18 stuks, maar wist er in de jaren zestig slechts 12 te maken. Zes stuks zagen nooit het levenslicht. Tot de komst van de recreations, dus. De van een aluminium carrosserie voorziene E-type kreeg een chassisnummer dat aansloot op de vin-nummers uit de jaren zestig. De auto is niet straatlegaal, maar rijdt wel.

Jaguar C-type

Van de C-type bestaan verschillende replica’s, maar Jaguar zelf bouwde hem niet eerder opnieuw. Deze week kondigde het aan dat wel te gaan doen. Er verschijnen er acht. Allemaal worden ze volgens de specificaties van de originele racer uit de jaren vijftig gemaakt. De productie start in 2021 en moet in 2022 afgerond zijn.

Porsche 911 Turbo (993)

Hoort de 911 Turbo erbij? Dat is de vraag. Porsche bouwde slechts één exemplaar en liet die 993-telg veilen. Hij is dus in particuliere handen en verkocht. Hij dateert van 2018, terwijl de 993-familie in de jaren negentig in productie was. Voor de bouw van het model maakte Porsche gebruik van originele onderdelen. Eigenlijk was het model bedoeld om aan te tonen dat je ook voor onderdelen van oudere modellen naar de Porsche-dealer kunt. Het ‘Project Gold’ werd in 18 maanden gerealiseerd. De niet straatlegale auto werd voor 3.415.000 dollar geveild.

Volumes completeren

Wat brengt de toekomst? Gaat Jaguar in 2038 de resterende 69 stuks van de XJ220’s bouwen die nooit zijn verschenen, maar die precies 50 jaar daarvoor wel werden aangekondigd? Of bouwt Aston Martin over twee decennia 34 stuks van de V12 Zagato om zo de in de geschiedenisboeken vermeldde 99 exemplaren wel te laten kloppen? En completeert Bentley het altijd gecommuniceerde productievolume van de Brooklands door alsnog 118 stuks aan de 432 gebouwde exemplaren toe te voegen om op de opgegeven 550 stuks uit te komen? We wachten af.

Reageer op artikel:
Continuation is populair: dit zijn tien herboren klassiekers
Sluiten