Eerste gloednieuwe Bentley Blower is klaar na 40.000 uur
Bentley presenteert de allereerste, gloednieuwe Blower. Het kostte de Britse bouwer (in het bijzonder de Mulliner-afdeling) dik 40.000 uur om ‘m te bouwen.
Het bouwen van gloednieuwe klassiekers of zogenoemde ‘restomods’ is vandaag de dag ontzettend populair. Met name in het Verenigd Koninkrijk komt er veel bijzonders uit die hoek. Aston Martin bouwde onlangs bijvoorbeeld een aantal James Bond-DB5’s, en Jaguar viert volgend jaar de zestigste verjaardag van de E-Type. Dat doen ze met twaalf vrijwel identieke replica’s van de modellen die in 1961 op de autosalon van Genève stonden.
Meest legendarische Bentley ooit
Bentley kondigde vorig jaar aan een vergelijkbaar project te starten. Onder de naam ’12 Blower Continuation Series’ liet het weten twaalf volledig nieuwe én originele Blowers te bouwen. Dat is (een van) de meest legendarische Bentley(s) ooit. In de jaren ’20 bouwde de fabrikant vier exemplaren onder leiding van Sir Tim Birkin, die allemaal voor de racerij werden gebouwd. Ze bestaan allemaal nog steeds, maar zijn van onschatbare waarde. Zelfs replica’s kosten vandaag de dag al enkele tonnen. Daarom besloot Bentley er een aantal bij te maken. “We weten dat er vraag is voor originele recreaties waar men kan van genieten, zonder bang te hoeven zijn voor het beschadigen van de originele auto’s”, aldus Bentley-baas Adrian Hallmark vorig jaar. Het eerste exemplaar uit die serie heeft Bentley inmiddels gepresenteerd. Die is tot ‘Car Zero’ gedoopt en vormt het prototype van de 12 Blower Continuation Series. Na dit model volgt dus de bouw van de twaalf klantenauto’s.
Bijzonder aan het project is het feit dat Bentley de auto’s exact bouwt zoals het origineel. Dat betekent dus dat het niet zomaar onderdelen gebruikt die door andere partijen zijn gemaakt. Nee, Bentley Mulliner heeft een originele Blower helemaal gedemonteerd, elk onderdeel tot op de kleinste details geanalyseerd en die op exact dezelfde wijze nagemaakt. De twaalf Blowers die het levenslicht gaan zien, zijn dus volledig identiek aan het origineel. Het gaat in totaal om 1846 (!) onderdelen die Bentley Mulliner opnieuw heeft ontworpen en vervaardigd.
Specialisten
Dat betekent trouwens niet dat de Britse fabrikant helemaal alleen aan de Blower heeft gewerkt. Integendeel zelfs, want het ging voor dit project op zoek naar de beste specialisten in het land. Zo vervaardigde Israel Newton & Sons Ltd., een bedrijf nabij Derby dat al 200 jaar bestaat en van oudsher ketels voor stoomlocomotieven en tractors maakt, het stalen chassis voor de Blowers met de hand. De bladveren voor de auto’s zijn geleverd door Jones Springs Ltd., een 75 jaar oude smederij. De stoelen van Car Zero zijn – net als het origineel – uitgevoerd in rood leer en gevuld met in totaal 10 kilogram natuurlijk paardenhaar.
Bentley bouwt ook de legendarische 4½ Litre met supercharger (243 pk) uit de Blower volgens originele specificaties na. Het was voor die tijd een heel bijzondere motor, met aluminium zuigers, een bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en dubbele ontsteking. Net als het origineel is ook het carter uit magnesium vervaardigd. Bijzonder, temeer omdat Bentley ook de motortestbank in Crewe moest ombouwen om de eeuwenoude krachtbron te kunnen testen.
Prijs Bentley Blower
In totaal duurde het dus 40.000 uur om de eerste Bentley Blower te bouwen. Da’s overigens geen probleem voor Mulliner. Want hoewel het geen prijzen met de buitenwereld deelt, zijn alle twaalf geplande exemplaren al verkocht. Hoeveel werk er ook in zo’n Blower mag gaan zitten: slechter worden de Britten er waarschijnlijk niet van.
Bentley maakt deze Blowers niet zomaar, want het viert haar 100-jarige bestaan. Eerder vervaardigde het in dat kade al een volledig originele Corniche uit 1939, een auto met een bijzonder verhaal. Deze twaalf Blowers zijn het tweede project, waar dus nog wel een lange tijd aan gewerkt wordt.
Autovisie Magazine
Overigens ging Autovisie al eens op pad met een replica van zo’n machtige Bentley Blower. Wil je weten hoe imposant zelfs zo’n replica al is? Lees het verhaal dan via deze link.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024