Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 14 dec 2020
Leestijd: 3 minuten

Peugeot werkt aan ingenieuze Le Mans-auto met ‘meer dan 680 pk’

Peugeot gaat in 2022 weer meedoen aan de 24 Uur van Le Mans. Daarvoor bouwt het een nieuwe race-auto, waarvan het nu de technische details belicht.

Het is alweer even geleden dat Peugeot meedeed aan de 24 Uur van Le Mans. In 2011 om precies te zijn, toen het nog participeerde met de beroemde 908 HDi met V12-dieselmotor (!). Dit jaar kondigden de Fransen aan in 2022 weer mee te gaan doen aan de beroemdste races ter wereld. Het geeft nu meer details prijs over de aandrijflijn van de nieuwe hypercar.

Hybride-V6

Peugeot gaat, net als bijvoorbeeld Toyota, voor een hybride hypercar. Het hart van die auto wordt gevormd door een 2,6-liter V6 met dubbele turbo. Die weegt 165 kilogram en plaatst Peugeot achter de bestuurder. Aan de krachtbron koppelen de Fransen een elektromotor op de voorste as, die een vermogen van 200 kW (272 pk) heeft. De zescilinder is een doorontwikkeling van de V12-, V8- en vier-in-lijn-motoren die Peugeot eerder al ontwikkelde voor eerdere Le Mans-racers en rally-auto’s.

De Peugeot 908 HDi uit 2011. De Fransen wilden destijds al met een hybride-auto meedoen, maar kozen uiteindelijk toch voor de oude, vertrouwde V12-diesel die eerder al overwinningen opleverde.

De elektromotor haalt z’n kracht uit een 900 Volt-systeem, en drijft de voorwielen aan. Het systeem kan uiteraard ook energie recupereren. De bestuurder kan de mate van regeneratief remmen aanpassen om dat in z’n voordeel te laten werken. Tegelijkertijd is dat regeneratief remmen hard nodig, maar daar komen we zo op terug. De V6 wordt gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak met zeven verzetten, die enkel de achterwielen aandrijft. Peugeot werkt voor het hybridesysteem samen met de bekende partner Total, die verantwoordelijk is voor de batterij. Die is onder de benzinetank geplaatst en moet het ’24 uur en langer’ volhouden op het circuit.

Regels van de FIA

Overigens is de werking van de aandrijflijn wel bijzonder. De V6 produceert zelf namelijk al 680 pk, terwijl de elektromotor ook nog eens 272 paarden in het laatje brengt. Volgens de regels van de FIA mag een auto in de hypercar-klasse echter maar een maximaal vermogen van 681 pk hebben. Daardoor moet Peugeot ervoor zorgen dat de twee krachtbronnen nooit tegelijk hun piekvermogen leveren.

Dat werkt als volgt. Volgens regels van de FIA mag een elektromotor niet werken bij snelheden lager dan 120 km/h. Vanuit stilstand en tot die snelheid moet de V6 het dus alleen doen, en worden enkel de achterwielen aangedreven. Boven die snelheden springt de elektromotor bij en transformeert de Peugeot in een vierwielaandrijver, maar wordt het vermogen van de V6 beperkt tot maximaal 408 pk. Vanaf dat moment werken beide krachtbronnen zo samen dat het systeemvermogen nooit boven de 680 pk uitkomt.

3% meer vermogen

De batterij – die je net als in een plug-in hybride met een stekker oplaadt – wordt op het circuit enkel bijgeladen door het regeneratieve remsysteem. Is de unit leeg, dan staat de V6 er weer alleen voor en transformeert de Peugeot opnieuw in een 680 pk sterke achterwielaandrijver. Wel laten de regels het toe dat de verbrandingsmotor op rechte stukken 3% meer vermogen levert (in dit geval 700 pk), zodat de V6 als een soort generator werkt om de batterij op te laden. Allerlei sensoren en monitoren voorzien de FIA tijdens races overigens constant van data, zodat er niet gesjoemeld kan worden met de krachtbronnen. Er zit overigens nog één uitzondering in die regel: in de pitstraat of wanneer de maximum snelheid is beperkt tot 60 km/h, mag de elektromotor wél werk leveren.

Gave techniek, waar we meer van gaan zien. FIA-regels bepalen namelijk dat fabrikanten ook 25 homologatie-auto’s voor de openbare weg moeten bouwen. Het is nog afwachten waar Peugeot precies mee op de proppen komt. Peugeot Sport, de afdeling die verantwoordelijk is voor deze race-auto, werkt al wel aan sportieve hybride-techniek voor op de openbare weg. We kunnen binnen afzienbare tijd namelijk de productieversie van de 508 PSE verwachten. Dat is de meest sportieve 508 waar Peugeot op dit moment mee komt. Die auto bevat ook een plug-in hybride-aandrijflijn. Wij mochten daar eerder dit jaar al even wat van proeven. In onderstaande video rijd je mee met Dries van den Elzen!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.