Autovisie
Autovisie Nieuws 13 dec 2020
Leestijd: 4 minuten

Vijf onbekende exoten die je wél kunt kopen

Het Autovisie Jaarboek 2021 ligt in de winkel en is hét kerstcadeau voor de autoliefhebber. In de 500-pagina tellende autobijbel lees je alles over de modellen van 2021. Maar we hebben het daarin niet alleen over de auto’s voor de gewone man. Nee, ook de bijzondere exoten die je volgend jaar kunt kopen hebben een prominente plek. Dit zijn vijf vergeten maar héél fraaie hypercars die (hopelijk en waarschijnlijk) te koop zijn.

Vraag je naar de hypercars van 2021, dan zullen mensen ‘t vast hebben over de Pininfarina Battista, de Aspark Owl, de De Tomaso P72 of de Rimac C_Two. Maar er bestaat ook een groot aantal krankzinnige machines die lang niet iedereen kent. We lichten er hieronder vijf voor je uit.

AD Tramontana R

Dexoten die de fabriek van Advanced Design Tramontana aan de Spaanse Costa Brava verlaten lijken sterk op het cockpitgedeelte van een gevechtsjet dat op wielen is gezetBestuurder en passagier (als voor een tweezitter is gekozen) zitten achter elkaar. Eis keuze uit vier varianten (C, S, R en XTR) die naar keuze worden aangedreven door een V10 of een V12, met vermogens van 720 tot 888 pk. De V12, voorzien van vier turbo’s, is overigens afkomstig van Mercedes. De prijs voor al dat spektakel bedraagt 1,2 miljoen euro exclusief belastingen. AD Tramontana belooft binnenkort te komen met een hybride aandrijflijn voor zijn creatie

Carice MK1

In het lijstje met exoten staat ook een Hollandse creatie! Hij lijkt oogt enorm oldskool, maar onderhuids zit de Carice vol met hedendaagse techniek. De Carice MK1 werd ontwikkeld en wordt gebouwd in Nederland en is voorzien van elektrische aandrijving. Desondanks is hij vederlicht: het gewicht van de MK1 bedraagt slecht 450 kg. Het is dan ook een absolute no-nonsenseautosober uitgerust, geen dak en de topsnelheid bedraagt slechts 100 km/u. Maar aangezien dat ook de Nederlandse snelheidslimiet is, kan deze tweezits roadster prima meekomen in het Nederlandse verkeer. Naar wens zijn grotere accupakketten beschikbaar waarmee een grotere actieradius dan de standaard 350 km haalbaar is. De instapprijs van de Carice bedraagt 30.000 euro.  

Exoten Autovisie Jaarboek
Foto: Jorrit Lousberg

Eadon Green Zanturi

Felix Eaton, de hoofdontwerper van Eadon Green, noemt het lijnenspel van de Alfa Romeo 8C de inspiratie voor de ontwerpen van Eadon Green. Wulpse lijnen en een lange overhang aan de achterzijde kenmerken de Zanturi, het meest recente model van de fabrikant die zichzelf ‘British Boutique Car Manufacturer noemt. Het idee van de naar achteren openende ‘zelfmoorddeuren’ werd geleend bij Rolls Roycedie ook de 6,6-liter V12motor leverde. Fluisterstil en in alle comfort is de acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 4 seconden afgerond. Op dit moment is de Zanturi het enige leverbare model van de Britten, hoewel de Zeclat verder wordt doorontwikkeld. Welbeschouwd wordt de basis van alle Eadon Greens gevormd door de Wraith Coupé van Rolls Royce. De auto’s van Eadon Green worden met de hand vervaardigd, en uitsluitend op bestelling. De minimale instapprijs bedraagt 1,2 miljoen pond. 

Polaris Slingshot

Er zijn in het verleden kleine fabrikanten geweest die zich hebben gestort op de productie van exotische driewielers, denk maar aan het Nederlandse Carver. De Polaris Slingshot behoort ook tot die selecte categorieIn Nederland is hij helaas niet officieel te bestellen vanwege onze emissie-eisen. Vier modellen prijken er op de prijslijst; de S, de SL, de SLR en de Grand Touring. De nomenclatuur doet ons nog het meest denken aan de typeaanduidingen van Mercedes, maar qua comfort en concept liggen deze merken mijlenver uit elkaar. De Grand Touring is de meest luxe uitvoering, waarbij een dak (toepasselijk Slingshade genaamd) onderdeel uitmaakt van de standaarduitrusting (gewoonlijk is het een optie). Een tractiecontrolesysteem en elektronische stabiliteitscontrole zorgen ervoor dat de rit veilig verloopt. 

Spania GTA

De specs van de Spania GTA liegen er niet om: de 7.9 V10 twin-turbomotor levert 925 pk en 1.220 Nm koppel. De topsnelheid van de Spania GTA bedraagt 370 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u neemt niet meer dan 3 seconden in beslag. Met zijn V10 verkeert de Spania trouwens in goed (en exclusief) gezelschap: in de categorie exoten levert alleen het eveneens Spaanse AD Tramontana een dergelijke krachtbron, hoewel de ‘gewone productie-supercars’ Lamborghini Huracán en Audi R8 ook een V10 aan boord hebben. De chassisconstructie van de GTA is een waar kunststuk: voor de productie wordt carbon, grafeen, kevlar en titanium gebruikt. De Spania GTA zal altijd een zeldzame verschijning blijven, want er worden niet meer dan 99 stuks geproduceerd voor een prijs van 1 miljoen euro per stuk, exclusief belastingen.

Moet je nog overtuigd worden om het Autovisie Jaarboek te kopen? In dit artikel geven we je vijf redenen waarom je dat (niet) moet doen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.