Jaguar bouwt negen ‘verloren’ XKSS’en alsnog
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FJag_XKSS_Preview_Image_230316_01-e1458741535463.jpg)
Jaguar had in de jaren vijftig vijfentwintig XKSS’en willen bouwen, maar door een brand in de fabriek gingen er negen exemplaren verloren. Nu maakt Jaguar de productie alsnog af. En dat het merk daarmee 13 miljoen euro binnenharkt, is natuurlijk mooi meegenomen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FJag_XKSS_Original_Image_230316_03-e1458741518459.jpg)
De XKSS is gebaseerd op de D-Type, de racewagen waarmee Jaguar in 1955, 1956 en 1957 de 24 uur van Le Mans won. Toen de fabrikant stopte met zijn raceprogramma waren er vijfentwintig D-Types over. Deze werden omgebouwd tot XKSS’en, die net genoeg van hun racebroers verschilden om ze straatlegaal te maken. Onder meer acteur en coureur Steve McQueen kocht er één.
Uiteindelijk zijn er slechts achttien XKSS’en gemaakt, want op 12 februari 1957 verwoestte een brand in de Jaguar-fabriek de laatste negen chassis. Die worden nu echter alsnog opgebouwd. Niet als replica’s, maar als ‘continuations’. Wat betekent dat Jaguar Special Vehicle Operations (SVO) de negen XKSS’en op basis van de oorspronkelijke bouwtekeningen recreëert, daarbij gebruikmakend van originele materialen en onderdelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FJag_XKSS_Original_Image_230316_02-e1458741503298.jpg)
Jaguar heeft de terugkeer van de XKSS aangekondigd op de autoshow van New York en meldde wonderwel dat er nog exemplaren beschikbaar zijn voor geïnteresseerde kopers (meestal zijn dit soort limited editions altijd meteen uitverkocht). Het Britse merk zal de eerste ‘nieuwe’ XKSS later dit jaar laten zien en begint met de uitlevering van de auto’s in 2017. De prijs ligt boven de 1 miljoen pond (zo’n 1,3 miljoen euro).
LEES OOK: ZO BOUWT JAGUAR DE LAATSTE ZES LIGHTWEIGHT E-TYPES
Eenzelfde kunstje haalde Jaguar overigens uit met de Lightweight E-Type. Daarvan werden er in de jaren zestig twaalf van gebouwd, terwijl het plan was om er achttien in elkaar te schroeven. De zes niet afgemaakte exemplaren werden anderhalf jaar geleden alsnog door SVO gefabriceerd en verkocht voor 1,2 miljoen pond (omgerekend ongeveer 1,5 miljoen euro).
Lees ook:
Ook interessant
-
Opel Corsa ineens fors goedkoper: dit is de oorzaak
-
Wordt W1 leukste McLaren ooit? Dit moet hem veel beter maken
-
Autoverzekering veel duurder: dit gebeurt er de komende jaren
-
Gelekt! Dit is de nieuwe MG 4
-
Mitsubishi Outlander PHEV krijgt het moeilijker dan z’n voorganger
-
Goedkoopste BYD snel in Nederland: dit is de verwachte prijs
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij
-
Bovag: ‘Voer weer subsidie in, want particulieren kopen geen EV’s meer’
-
Duik in de prijslijst: dit kost de goedkope Dongfeng Box
-
Benzine tanken in Duitsland of België: dit bespaar je vanuit jouw provincie
-
Honderden zelfrijdende auto’s op de bon geslingerd, dit is de reden