Jaguar bouwt negen ‘verloren’ XKSS’en alsnog
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FJag_XKSS_Preview_Image_230316_01-e1458741535463.jpg)
Jaguar had in de jaren vijftig vijfentwintig XKSS’en willen bouwen, maar door een brand in de fabriek gingen er negen exemplaren verloren. Nu maakt Jaguar de productie alsnog af. En dat het merk daarmee 13 miljoen euro binnenharkt, is natuurlijk mooi meegenomen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FJag_XKSS_Original_Image_230316_03-e1458741518459.jpg)
De XKSS is gebaseerd op de D-Type, de racewagen waarmee Jaguar in 1955, 1956 en 1957 de 24 uur van Le Mans won. Toen de fabrikant stopte met zijn raceprogramma waren er vijfentwintig D-Types over. Deze werden omgebouwd tot XKSS’en, die net genoeg van hun racebroers verschilden om ze straatlegaal te maken. Onder meer acteur en coureur Steve McQueen kocht er één.
Uiteindelijk zijn er slechts achttien XKSS’en gemaakt, want op 12 februari 1957 verwoestte een brand in de Jaguar-fabriek de laatste negen chassis. Die worden nu echter alsnog opgebouwd. Niet als replica’s, maar als ‘continuations’. Wat betekent dat Jaguar Special Vehicle Operations (SVO) de negen XKSS’en op basis van de oorspronkelijke bouwtekeningen recreëert, daarbij gebruikmakend van originele materialen en onderdelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FJag_XKSS_Original_Image_230316_02-e1458741503298.jpg)
Jaguar heeft de terugkeer van de XKSS aangekondigd op de autoshow van New York en meldde wonderwel dat er nog exemplaren beschikbaar zijn voor geïnteresseerde kopers (meestal zijn dit soort limited editions altijd meteen uitverkocht). Het Britse merk zal de eerste ‘nieuwe’ XKSS later dit jaar laten zien en begint met de uitlevering van de auto’s in 2017. De prijs ligt boven de 1 miljoen pond (zo’n 1,3 miljoen euro).
LEES OOK: ZO BOUWT JAGUAR DE LAATSTE ZES LIGHTWEIGHT E-TYPES
Eenzelfde kunstje haalde Jaguar overigens uit met de Lightweight E-Type. Daarvan werden er in de jaren zestig twaalf van gebouwd, terwijl het plan was om er achttien in elkaar te schroeven. De zes niet afgemaakte exemplaren werden anderhalf jaar geleden alsnog door SVO gefabriceerd en verkocht voor 1,2 miljoen pond (omgerekend ongeveer 1,5 miljoen euro).
Lees ook:
Ook interessant
-
Koreaans merk komt nu naar Nederland met deze drie auto’s
-
Noodweer op komst: zo bescherm je jouw auto tegen hagelstenen
-
Nieuwe SUV heeft kleine accu en 1100+ km aan actieradius
-
Kinderen van de jaren 80 worden wild van deze Peugeot 208 GTi
-
Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes: zo herken je de truc
-
BYD Atto 2 vs. Citroën ë-C3 Aircross: wat is de beste crossover?
-
Nog steeds brandende Morning Midas: lading anders dan gedacht
-
Onderzoek wijst uit: dit licht kan veel ongelukken voorkomen
-
Vakantie met elektrische auto? In deze landen moet je zoeken naar een laadpaal
-
Chinese sedan verslaat Rimac Nevera op de Nürburgring
-
Gratis 40.000 liter benzine winnen? Bij dit tankstation kan het
-
Met nieuwe EV van BMW rijd je zonder te laden naar Zwitserland