Autovisie
Autovisie Nieuws 20 apr 2021

C-Klasse gaat ook elektrisch en krijgt een nieuwe bodemsectie

Met de onthulling van de EQS presenteerde Mercedes-Benz het fonkelnieuwe platform dat specifiek voor elektromodellen is ontwikkeld. De fabrikant gebruikt de architectuur echter alleen voor de E-Klasse (EQE) en groter. De compactere modellen krijgen een eigen bodemsectie en die komt ook voor de C-Klasse beschikbaar.

Bij de lancering van de C-Klasse stelde de Duitse autobouwer benzine-, diesel- en plug-in hybrideversies voor. Een elektrische variant ontbrak. Mercedes liet weten dat de klant van een C-Klasse met een plug-in hybride-aandrijflijn beter af is dan met een volledig elektrische aandrijflijn. Je kan volgens het merk op de benzinemotor honderden kilometers afleggen zonder te laden, om vervolgens voor stadsgebruik de gereserveerde elektrokracht te gebruiken.

Verschillende carrosserievarianten

Toch komt er een elektrische C-Klasse, zij het pas over enkele jaren. Mercedes ontwikkelt momenteel een tweede elektroplatform. De lancering ervan staat gepland voor 2025 en zal dienst doen voor alle modellen van de A- en C-Klasse, inclusief de SUV-varianten. Het gaat om een zogeheten skatebord-platform, waarbij de batterij centraal tussen de assen ligt en de elektromotor(en) zich op de as(sen) bevind(en). Het principe past Mercedes al toe bij de bodemsectie EVA voor de grotere modellen, zoals de nu gepresenteerde EQS.

Twee platformen

Het gamma van de Duitse autobouwer vermeldt momenteel al een EQC. De elektro-SUV maakt gebruik van een bestaand platform. Voor de elektrische aandrijflijn is de conventionele bodemsectie voor verbrandingsmotoren aangepast. Mercedes doet datzelfde met de basis van de EQA en EQB. Christoph Starzynski, Vice-President Electric Vehicle Architecture, geeft aan dat de techneuten van Mercedes werken aan een tweede platform. Het merk heeft daar overigens nooit een geheim van gemaakt. “De Mercedes-Benz Modular Architecture (kortweg MMA, red.) is voor voertuigen in de compact en mid-size segmenten. In 2025 zal het eerste model op basis van de MMA-architectuur verschijnen.”

Elektro-Benz voor net geen 50 mille – Mercedes-Benz EQA – Video

Elektrische EQB zet transformatie Mercedes-gamma voort

Volgens Starzynski komen al Mercedes’ elektromodellen op een van de twee bodemsecties te staan. “Onze electric-uitrol is in volle gang, en we hebben ook ambitieuze doelen. Op z’n vroegst in 2030 wil Mercedes-Benz meer dan de helft van zijn auto’s met een geëlektrificeerde aandrijflijn verkopen, zowel puur elektrisch als een plug-in hybride.” Alleen al dit jaar stelt Mercedes minimaal zes modellen voor. de EQA, EQS en EQB lieten zich al zien. Het is nu wachten op de EQE, de EQE SUV, de EQS SUV en de nog naamloze AMG-uitmonstering.

Snel reageren op marktontwikkelingen

Starzynski geeft aan dat de twee architecturen modulair zijn en gebruikt kunnen worden voor uiteenlopende modellen. Er kan een verschil in koetswerk worden gemaakt, als in grootte en segmentatie. De wielbasis en spoorbreedte kunnen net als andere componenten variëren dankzij de flexibele bouwstenen. “Het biedt ons de mogelijkheid om snel op marktontwikkelingen te reageren. Ook tijdens de levenscyclus van de modellen, bijvoorbeeld als er een ontwikkeling is in het accupakket.“

Op basis van de EVA-architectuur komt er niet alleen een AMG-model, ook Mercedes-Maybach gaat er gebruik van maken.