Audi A6 E-tron is voor 95% definitief
Vergeet de toevoeging ‘concept’ op het studiemodel A6 E-tron, want zoals de auto nu op de autoshow in Shanghai wordt getoond, gaat hij over twee jaar in productie. Onder de noemer A6 dus. Het betekent nog niet het einde voor de A6-types met een benzine- of dieselmotor, zo geeft Audi aan Autovisie aan.
De A6 E-tron bewandelt dezelfde weg als de E-tron Sportback. Dat elektromodel debuteerde eveneens op de autoshow in Shanghai in conceptvorm, om vervolgens pas twee jaar later in zijn definitieve productiejasje te verschijnen. Ook bij dat model wijzigde Audi nagenoeg niets aan het exterieurdesign. Bij de A6 zal er ook nauwelijks is worden aangepast, zo laat de ontwerper aan Autovisie weten. Hij is voor 95% klaar. Of alle features op de auto ook daadwerkelijk het productiestadium bereiken, is nog de vraag. Er wordt naar de wetgeving gekeken.
Gepland model
Anders dan met de E-tron Sportback staat de A6 E-tron wel op de introductiekalender. Hij komt er op nadrukkelijk verzoek van de productplanners van marketing en verkoop. De E-tron was juist het idee van de ontwerpafdeling, die met de hulp van de verkoopbaas het Audi-management wist te overtuigen de elektrische crossover uit te brengen. Het verhaal werd door Autovisie wereldkundig gemaakt. Van de A6 E-tron wordt nu de sedanversie gepresenteerd. De gekozen vorm en dus betere aerodynamica zorgt ervoor dat de aandrijflijn spaarzamer met de energie omgaat. De Cw-waarde bedraagt 0,22, wat uitstekend is. Om tot het lage Cw-resultaat te komen, is met name de achterzijde aerodynamisch gevormd. De spoorbreedte is aan de achterzijde korter dan vóór, wat eveneens een bijdrage aan het eindresultaat levert.
Maatvoering
In totaliteit meet de A6 E-tron 4,96 meter in de lengte op een wielbasis van 2,95 meter. De hoogte bedraagt 1,44 meter. Eventuele wijzigingen in de afmetingen in de komende twee jaar komen voort uit aerodynamische verbeteringen. Mede bepalend voor de maatvoering is het platform, het fonkelnieuwe modulaire Premium Platform Electric. De bodemsectie is een creatie van Porsche met Audi, waarvoor in Ingolstadt een ontwikkelingscentrum is ingericht. De A6 is nu het eerste model dat met PPE naar buiten komt.
100 kWh accupakket
Centraal tussen de assen ligt het accupakket. De grootte van de batterij is afhankelijk van de uitvoering, maar voor het studiemodel wordt een capaciteit van 100 kWh opgegeven. Het laden kan via een 270 kW onboardcharger. Definitieve details volgen uiteraard in 2023 wanneer het productiemodel wordt gepresenteerd. De fabrikant laat alvast weten dat er ook een RS6 E-tron staat gepland. Reken voor die sportsedan op een introductiedatum in 2024.
Lichttechniek
Tegen die tijd weten we ook wat er van enkele zaken op het conceptmodel is overgebleven. Audi showt enkele lichteffecten. Een grappige feature is het projectbeeld dat vanuit het front komt en het mogelijk maakt afbeeldingen op de muur te tonen. Met licht spelen is een thema op de A6 E-tron, want de fabrikant laat ook speciale verlichting in de strip op de achterzijde zien.
Daarnaast zitten er lampje aan de onderzijde van de auto, waarmee afbeeldingen op de weg kunnen worden geprojecteerd. Het is bedoeld om ander verkeer te waarschuwen dat de inzittenden willen gaan uitstappen. Een slimmigheidje is een projectie van een peil op de grond, wanneer de A6 E-tron van richting gaat veranderen. De voorste lichtunits an sich zijn heel klein. Het merk claimt dat het de kleinste ooit op een productiemodel zijn. Een deel van de lichtunits is namelijk in de zwarte vlakken onder de koplampunits ondergebracht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dure auto’s in LA worden met grof geschut uit de weg geruimd
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 3)
-
Mercedes verkoopt in 2024 een kwart minder elektrische auto’s
-
Accudegradatie testen: let goed op welke test je doet
-
Lamborghini verkocht nog nooit zoveel auto’s als in 2024
-
Ook Nederlandse Tesla-rijders voelen nu Elon Musk-schaamte
-
BPM op elektrische auto’s: deze merken betalen het voor jou
-
Koop Schumachers ex! De mooiste Formule 1-auto aller tijden
-
Deze nieuwe EV-batterij blust zijn eigen brandjes
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
De BYD Atto 2 is net onthuld, maar er staan hier al 28 op kenteken
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 2)