Elektrische EQB zet transformatie Mercedes-gamma voort
Hoe anders ziet het Mercedes-programma er eind dit jaar uit in vergelijking met begin dit jaar? De prijslijst vermeldt dan verschillende elektrisch aangedreven modellen. Een daarvan is de nu gepresenteerde EQB. Aan het einde van het jaar staat hij in de Nederlandse showrooms.
Met de EQC en EQV ging Mercedes het nieuwe jaar in, maar met een veelvoud aan elektrische modellen gaat het merk dit jaar uit. Het heeft in januari al de vijfdeurs EQA voorgesteld en deze maand liet het concern de grote limousine EQS zien. Binnen afzienbare tijd kondigt Mercedes ook de EQE aan, alsmede de EQS SUV en EQE SUV. En dan verschijnt er tevens een Mercedes-AMG met volledig elektrische aandrijving. Dan ontbreekt er nog een. Op de autoshow in Shanghai, die van 21 tot en met 28 april wordt gehouden, staan de schijnwerpers gericht op de EQB. Het is de elektrische variant van de GLB.
Bestaand platform
Met de EQB stort Mercedes zich op de elektroliefhebbers die op zoek zijn naar een compacte SUV met zeven zitplaatsen. Hij komt naast de EQA in het programma en deelt met die opgehoogde hatchback de technische basis. Het carrosserie-ontwerp wijkt nauwelijks af van de GLB met verbrandingsmotoren. Daar waar nodig is het koetswerk meer gestroomlijnd (cW-waarde 0,28) om zo efficiënter met de energie om te gaan. Volgens dezelfde strategie ontwikkelde Mercedes-Benz eerder de GLC en de EQV. Het merk zal echter de opvolger van de EQB net als de vervanger van de EQA op een specifieke bodemsectie ontwikkelen. De EQE- en EQS-telgen hebben en krijgen reeds een unieke architectuur, die specifiek voor elektrische aandrijflijnen is ontworpen. Voor zijn compacte modellen is een dergelijk platform niet voor 2025 klaar.
Summiere informatie
De autobouwer laat nog niet veel los over het Europese aanbod van de EQB. Er zullen verschillende aandrijflijnen beschikbaar komen. Hoe sterk de elektromotoren zijn, is niet bekend. De trekkracht wordt in ieder geval via of de voorwielen of via alle vier de wielen op de weg overgebracht. De energie komt uit een batterij met een capaciteit van 66,5 kWh.
Vijf- en zevenzitter
Mercedes zal de 4,68 meter lange en 1,67 meter hoge EQB in China alleen als zevenzitter aanbieden, maar voor de Europese markt komt het merk ook met versies zonder de twee kinderstoelen (max. lengte passagiers 1,65 m). Het mag duidelijk zijn dat de derde zitrij ten koste gaat van het bagagevolume achterin. De inhoud daalt van 495 tot 465 liter van de vijf- naar de zevenzitter. Met neergeklapte achterbank is zelfs 90 liter minder voorhanden, 1.710 om 1.620 liter. Voor wie geregeld veel bagage en veel personen meeneemt, is optioneel een verschuifbare achterbank leverbaar. Het meubilair op de tweede zitrij is over een afstand van 14 cm te verzetten en dat levert een verschil van 190 liter aan laadvolume op. De bagage-inhoud is beduidend kleiner dan van de types met verbrandingsmotoren.
Productie in Hongarije
Mercedes presenteert de EQB op de Chinese autotentoonstelling. Het Aziatische land is ook de eerste locatie waar de elektrische GLB in productie gaat. Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC) neemt de bouw vanaf dit voorjaar voor zijn rekening. Voor de Europese markt brengt Mercedes-Benz de bouw in de Hongaarse fabriek te Kecskemét onder. Vanuit die faciliteit bedient Mercedes alle markten buiten China. In de toekomst zal de faciliteit ook een deel van de EQA-productie voor zijn rekening nemen.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8