Autovisie
Autovisie Nieuws 18 apr 2021

Dit is de voorloper van de Mercedes EQS, de F015 uit 2015

Eerder deze week onthulde Mercedes-Benz de fonkelnieuwe EQS. Het ontwerp is naar voorbeeld van de concept car F015. Maar wat was de F015 ook alweer? Zo beschreven we de futuristisch ogende concept car in 2015.

Mercedes F015

Autovisie 10, 2014

Is dit de toekomst?

De autonoom rijdende auto is het vervoermiddel van de toekomst, zo lijkt het. Nissan, BMW, Audi en Mercedes-Benz testen het concept veelvuldig in het openbaar en achter de schermen zou ook Toyota druk bezig zijn. Mercedes wil de pioniersrol opeisen en zal dat geheel zelfstandig doen. Op de vraag of het loont om met een partner door te gaan, reageert Mercedes’ ontwikkelingschef Dr. Herbert Kohler heel duidelijk: “Dat remt de ontwikkeling af, want voor alles moet je toestemming vragen en overleg plegen. Dat beperkt je vrijheid.”

Mercedes is al een stuk verder dan de concurrentie. Tenminste, dat kun je stellen op basis van de voorzieningen in de S-Klasse, waarmee je bijvoorbeeld al tot 70 km/h autonoom kunt rijden. BMW zal binnenkort met dezelfde technieken komen en Audi installeert ze in de volgende editie van de A8. Maar als het gaat om volledig autonoom rijden, dan moeten er een heleboel hobbels worden genomen voordat de showrooms daadwerkelijk gevuld kunnen worden. Zo zijn er de regelgeving, de verantwoordelijkheden, de keuze voor de techniek, de infrastructuur en de belangen van overheden: ze vormen momenteel enorme obstakels voor de zelfrijdende auto.

Bovendien bieden de huidige GPS-systemen onvoldoende precisie om tot op de millimeter nauwkeurig te kunnen rijden (militaire systemen uitgezonderd) en kan autonome technologie nog niet helemaal veilig met weersomstandigheden als bijvoorbeeld regen, sneeuw, gladheid en laaghangende zon omgaan.

Mercedes F015

Rijdt echt

Mercedes’ F015 rijdt echt, zo ondervonden we in San Francisco. Op een afgesloten militair terrein met voorgeprogrammeerde wegen, kruisingen en rotondes legde het studiemodel verschillende rondjes af. De F015 kan ook daar buiten functioneren, maar dan moet Mercedes alle wegen en verkeerssituaties in kaart brengen. In het Amerikaanse Californië̈ mogen autonome voertuigen als testauto al de weg op, maar dat durfde Mercedes met het miljoenen euro’s kostende prototype niet aan.

Beleving

De focus van de autobouwer ligt bij de F015 op het tastbaar maken van de autonome auto. De concept car is Mercedes’ manier om te laten zien wat de zelfrijdende auto voor de inzittenden zou kunnen betekenen. Maar als de toekomst bij de stadsauto ligt, bedoeld voor drukbevolkte metropolen, dan heeft Mercedes met de enorme F015 de plank misgeslagen. Het model is een vitrine waarmee de beleving in een zelfrijdende auto wordt getoond.

Het opvallende interieurdesign is geïnspireerd op dat van een paardenkoets, waarbij de wielen voor/achter buiten het compartiment vallen. Het zorgt voor een enorme wielbasis van 3,61 meter bij een lengte van 5,22 meter. De stoelen staan in de basis in de rijrichting, maar kunnen naar elkaar toe worden gedraaid. De wagenvloer is vlak en er staat niets tussen de twee zitrijen, wat het contact tussen de vier inzittenden moet versterken.

Driving device

Mercedes noemt de F015 -vernoemd naar zijn het jaar 2015- een ‘driving device’. “We willen de auto een ziel meegeven, maar er zeker geen iPhone op wielen van maken. Er moest een automotive touch zijn”, aldus hoofdontwerper Sylvain Wehnert.


De hamvraag: Autonoom rijden kent, zoals gebruikelijk bij technologische ontwikkelingen, voor- en tegenstanders. Gaat het er echt van komen dat we in de toekomst niet langer de chauffeur in onze eigen auto zijn, maar de passagier? Neemt de techniek de controle over? Het zijn nu nog onbeantwoorde vragen. Maar wie niet waagt, wie niet wint. Zonder dromers geen innovatie.

 

App: Voor de F015 heeft Mercedes een app ontwikkeld waarmee je de auto kunt oproepen. De limousine rolt dan bestuurderloos naar je toe. Ondertussen kun je via de app kijken waar het studiemodel rijdt. Mercedes F015

Stadscentra: Mercedes’ ontwikkelingsbaas Herbert Kohler denkt dat stadscentra op termijn alleen toegankelijk worden voor autonome auto’s. Dat vergroot de veiligheid van kwetsbare verkeers- deelnemers als voetgangers en fietsers. Verkeersborden kunnen worden weggehaald, want de auto kent de weg en de regels ter plekke.

Wegschuifbaar stuurwiel: De F015 beschikt over een conventioneel (ovalen) stuurwiel. “Hoewel een joystick de beste optie is, zweert de automobilist bij het vertrouwde stuurwiel”, aldus Kohler. In de autonome modus wordt het stuurwiel weggetrokken, zodat de traditionele bestuurdersstoel kan worden omgedraaid.

Brandstofcel: Mercedes geeft op dat er een brandstofcel in de F015 zal worden ondergebracht. In het studiemodel krijgen de twee elektromotoren (136 pk/200 Nm per stuk) echter alleen nog maar stroom van het accupakket. De elektromotoren zijn links/rechts op de achteras geplaatst. Volgens een Mercedes-techneut is een waterstofaandrijflijn niet ideaal wanneer een studiemodel op wereldreis gaat.

Mercedes F015

Privacy: Mercedes stelt dat privacy steeds meer een luxegoed wordt. Vandaar dat de ramen van de F015 zijn voorzien van witte lijnen, die het zicht beperken. Je kunt er makkelijker door naar buiten kijken dan naar binnen. Als medeweggebruiker kun je dus niet met de inzittende(n) in de F015 communiceren. Daarom gebruikt Mercedes speciale verlichting in de grille. Kleurt de grille wit, dan rijdt een persoon. Bij blauw licht verplaatst de auto zich autonoom. In het laatste geval communiceert de auto ook met lasertechniek door tekens op de weg te projecteren, zoals een zebrapad voor voetgangers, een symbool voor het inparkeren en een streep voor stoppunt. In de achterzijde zit een lichtkrant.

Gezagvoerder: De F015 kent geen conventioneel dashboard. Het bestaat uit schermen waarin camera’s zijn opgenomen. Hierdoor kunnen functies worden geactiveerd door er naar te kijken. Van radiozender wisselen of de ventilatie instellen gaat via handbewegingen. De techniek is nog lang niet uitontwikkeld, stelt Mercedes. Het is een researchauto. Van een touchscreen is afgezien omdat het display te ver van de inzittenden staat. Mercedes plaatste het dashboard ver naar voren om meer interieurruimte te kunnen bieden.

Saloondoors: De deuren van de F015 openen in tegengestelde richting. Even zijn vleugeldeuren overwogen, maar die constructie was niet zo vriendelijk als de saloondoors, aldus een designer.

Herkenbaar: Wordt de eerste autonome Mercedes een variant van een bestaand model of ontwikkelt de fabrikant een compleet nieuwe auto? Herbert Kohler: ”Het voertuig zal altijd de genen van een Mercedes-product moeten hebben, maar beide mogelijkheden houden we open. We hebben nog niks bepaald.” Volgens directeur Advanced Design Sylvain Wehnert was het front van de F015 het grote discussiepunt. ”We vonden dat de F015 er als auto moest uitzien en duidelijk als Mercedes herkenbaar moest zijn. Normaal gesproken wordt een familiegezicht gevormd door grille en koplampen, maar bij de F015 is het gehele gezicht in alleen de grille geïntegreerd.”

Omgeving en obstakels: In de deuren zijn beeldschermen ondergebracht. Door te swipen kunnen inzittenden zelf bepalen wat er op wordt getoond: omgevingsbeelden, obstakels rondom de auto, films of iets anders. De content kan via een internetverbinding met anderen worden gedeeld. Via de schermen kunnen ook commando’s aan de auto worden geven, zoals harder rijden of langzamer rijden. Door kleuren en vormen te laten zien die overeenkomen met de omgeving buiten de auto, attendeert de F015 zijn passagiers op wat daar allemaal gebeurt.