Ode aan de diesel: Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI en BMW X5 M50d
Nadat Autovisie Magazine onlangs in het teken stond van de elektrische auto, is het wel even tijd voor tegengeluid. In ons huidige nummer brengen we een ode aan de zelfontbrander. We gaan op pad met de Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI en BMW X5 M50d.
Er is de afgelopen jaren veel bijzondere dieseltechniek verschenen. Maar ga je op zoek naar écht indrukwekkende (lees: obscure) diesels, dan kom je zonder twijfel uit bij de Volkswagen-groep. Duik zo’n twintig à dertig jaar terug in de tijd en in het hoofd van wijlen Ferdinand Piëch, die destijds rondliep met een aantal megalomane ideeën waar indrukwekkende creaties uit voortkwamen. Daar is de machtige 5,0-liter V10 TDI, die het hart vormt van de Touareg waar we vandaag mee onderweg zijn, er een van.
Veyron
De tiencilinder past in een illuster rijtje motoren met onder andere de 8,0-liter W16 voor de Veyron, de 6,0-liter W12 voor de Phaeton en de 4,0-liter W8 voor de Passat, die stuk voor stuk in dezelfde periode werden ontwikkeld. Audi ontwikkelde zelfs nog een 6,0-liter V12 TDI voor de Q7. Net zo interessant is overigens de andere kant van de toenmalige motormedaille. Want terwijl men in de kraamkamers van Wolfsburg bezig was met de op dat moment sterkste diesel ooit, rolde ook de Lupo 3L van de band, de tot dan toe veruit zuinigste diesel ter wereld.
Wie vandaag in zo’n powerdiesel stapt, staat versteld. Niet zozeer van het aantal paarden (313) dat onder de kap van de tijdloze Touareg ligt, maar van de 750 Newtonmeters aan trekkracht die de tiencilinder produceert. In welk toerengebied de motor ook opereert, welke versnelling de transmissie ook heeft geselecteerd: er is áltijd trekkracht. Imponerend.
Triturbo dieselmotor
Totdat je in de BMX X5 M50d stapt. Want dan ben je alweer vergeten dat je net in die – toegegeven, veel oudere – Touareg hebt gezeten. De X5 mag dan vier cilinders minder hebben, daar mis je weinig van. BMW schroefde destijds namelijk maar liefst drie turbo’s op de befaamde 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor. Die is daardoor goed voor 381 pk en 740 Nm en blaast je in de praktijk echt van je sokken. De koppelkromme heeft een stijgingspercentage waar de geoefende bergbeklimmer het van in de broek doet.
Wil je alles lezen over dit bijzondere duo en genieten van een uitgebreide fotoreportage? Doe dat dan in de huidige Autovisie, die nu in de lectuurbak bij je plaatselijke supermarkt ligt. Liever een abonnement, zodat je om de week kunt genieten van 100 nieuwe pagina’s met fraaie reportages, het laatste nieuws en uitgebreide rijtests? Klik dan op deze link, waar je bovendien leest hoe je een digitaal abonnement afsluit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo goed is de nieuwe Toyota Land Cruiser echt in het terrein
-
ACEA: ‘Ban verbrandingsmotor onrealistisch met deze progressie’
-
Met deze prachtige V8-cabrio’s ben je klaar voor het mooie weer
-
IJsrijden met elektromotoren: beter dan benzine en differentiëlen?
-
Fiat Panda 100HP vs. Suzuki Swift Sport: hot hatch voor 5.000 euro
-
Chevrolet El Camino vs. Ford Ranchero: bescheiden Amerikaanse pick-ups
-
‘Toen zei ik tegen mezelf: ‘Patrick, die obsessie moet eraf’ ’
-
Mercedes-AMG SL 43 vs. Lexus LC 500 Convertible: leukste cabrio
-
Hessel Terpstra: ‘Als de brandstof opraakt, ga ik alleen naar mijn Quattro kíjken’
-
Ineos Grenadier vs. Riverhouse Land Rover Defender
-
BYD Seal vs. Hyundai Ioniq 6: dit is de leukste elektrische auto
-
Snelcursus snelladen: Fastned-CEO Michiel Langezaal legt het uit