En dit is 6, de ID.6 van Volkswagen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FDB2021AU00294_large.jpg)
Volkswagen stelt de volgende loot aan de ID-stam voor, het is de voor China bestemde ID.6. De Duitsers komen met twee thema’s, die beide lokaal worden gemaakt voor de lokale markt.
Ook China krijgt een arsenaal ID-modellen aangeboden. De 6 is voor het Aziatische land het volgende type en helpt Volkswagen op pad naar zijn doel om in 2030 tenminste de helft van zijn afzet met elektrische modellen te realiseren. In 2023 moeten er acht ID-types op de Chinese prijslijst staan, die allemaal in het land zelf worden gemaakt. De verschillende producten staan allemaal op de architectuur MEB.
2-5-2
Met de ID.6 treedt Volkswagen het segment binnen van de zevenzits crossovers. De auto beschikt over drie zitrijen waarbij de zeven stoelen in de bekende 2-5-2 opstelling staan. Om die inzittenden fatsoenlijk onderdak te bieden is ten opzichte van de bekende ID.3 en ID.4 de wielbasis vergroot en de overall lengte meegegroeid. De bumpers staan 4,88 meter uit elkaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FDB2021AU00295_large.jpg)
Bekende techniek
Voor de aandrijving zorgen twee elektromotoren. Het setje is verdeeld over de voor- en achteras. Ze leveren tezamen 225 kW. Voor de voeding van de krachtcentrales zorgt een batterij met naar keuze een nettocapaciteit van 58 of 77 kWh. Volgens de Chinese meetmethode kan de crossover daarmee 436 tot 588 km afleggen.
Volkswagen: ‘In 2040 bouwen we laatste model met verbrandingsmotor’
Crozz en X
Volkswagen laat de geïnteresseerden ook kiezen in uitstraling van het model. De Duitsers lanceren de crossover als ID.6 Crozz en als ID.6 X. De Crozz ziet er wat stoerder uit door zijn off-road, SUV-elementen met aluminiumkleurstelling, terwijl de X meer geciviliseerd is. De twee rollen niet uit dezelfde fabriek. De productie van de ID.6 heeft Anting en Foshang in China plaats, waarbij de ene fabriek de Crozz maakt en de andere fabriek de X.
Autoshow Shanghai
Het duo is er in eerste instantie alleen voor China. Voor de Amerikaanse markt komt er een variant beschikbaar. Europa slaat de ID.6 over. Hier komt Volkswagen met een andere versie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Fusie met Honda mislukt, Nissan schrapt nu duizenden banen
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E