Vijf redenen om een Volkswagen ID.3 (niet) te kopen

Eindelijk hebben we de meest gehypte auto van 2020 volledig getest. Hoe goed (of slecht?) is de Volkswagen ID.3 als eerste volledig als EV ontwikkelde auto van VW nu echt? 

1-Toch value for money

Als je ziet wat je aan binnenruimte, comfortvoorzieningen en elektrische prestaties terugkrijgt voor het instapmodel van de Volkswagen ID.3, is het lastig om een auto van een concurrent te vinden die daaraan kan tippen, ook al is in het interieur goed te zien waar een deel van die redelijke prijs vandaan komt. Vooral de Fransen en de Japanners moeten een tandje of twee bijschakelen om bij dit aanbod in de buurt te komen.

Volkswagen ID.3

De massa aan de elektrische auto krijgen, gaat vast en zeker niet gebeuren met versies zoals deze testauto die bijna over de 50.000 euro gaan. Maar wanneer je nagaat dat 11.500 euro van dat bedrag ‘m zit in extra uitrusting waar je in principe ook wel zonder kunt, komen we al een heel stuk dichterbij een ‘betaalbare EV’. Voorlopig is 37.990 euro het instapbedrag voor een Volkswagen ID.3 . Die heeft dan een 204 pk elektromotor die de achterwielen aandrijft en een accupakket waarvan 58 kWh aan bruikbare capaciteit, goed voor 424 theoretische kilometers actieradius en tot 100 kW snelladen.

2-Leuke verpakking

Zo met z’n 20-inch wielen en getint glas is het op de typische risicoloze Volkswagen manier best een leuke verpakking voor een mini-MPV. Met duidelijke trekjes van wijlen Piëch z’n legendarische 1L dieselsigaar uit 2002 die een verbruik van 1 op 112 haalde op een traject tussen Wolfsburg en Hamburg. Zeker in deze matgrijze kleur die sterk doet denken aan de ongespoten composiet body van de 1L. Dankzij de karrenwielen zit er ook een vleug Renault Scénic in, al accepteert de Volkswagen ID.3 in tegenstelling tot die guitige Fransoos wel dat hij ‘gewoon’ een hatchback annex mini-MPV en géén ‘hippe’ crossover is. 

ID.3 wheels
20 inch wielen

 3-Ligt als blok op de weg

In tegenstelling tot veel andere auto’s die met zulke grote wielen op pad zijn, weet de Volkswagen ID.3 korte oneffenheden zonder stoterigheid te verwerken. En drempels kun je met hoge snelheden pakken zonder problemen. Maar je merkt wel dat je met een stevig geveerde, zware auto met niet al te lange veerwegen onderweg bent, waarvan vooral de achteras bezig blijft op slecht wegdek. Wat je voor die stugheid terugkrijgt is een auto die oprecht vlot stuurt en als een blok op de weg ligt.

Volkswagen ID.3

 4– Infotainment valt tegen

De functionaliteit van het infotainmentsysteem valt een beetje tegen voor een nieuwe auto die volledig als EV is ontwikkeld. De opstarttijd en bedenktijd is soms vervelend lang en de integratie van laadinfrastructuur is ondermaats. Niet alle laadzuilen staan er bijvoorbeeld in. Wel de meeste snelladers, maar die worden niet zoals bij Audi en Tesla automatisch in een geplande route opgenomen. Ook hoef je niet te rekenen op regeltechniek die in real time de actieradius voorspelt of meer van dergelijke handigheden. Het voelt toch een beetje alsof bestaande software is aangepast voor gebruik op dit platform, dan dat er van de grond af aan iets nieuws en toepasselijks is opgebouwd.

dashboard id3

 5-Je kunt nu ook voor de ID.4 kiezen

De belangrijkste auto uit de geschiedenis van Volkswagen na de Kever en de Golf is de ID.3 inmiddels al niet meer. Die titel is vlug doorgeschoven naar de ID.4, waarmee naast Europa ook Amerika en China veroverd moeten worden. Maar we mogen best stellen dat de toekomst van het merk en wellicht ook de groep afhangt van het succes van het platform waarop beide autoworden gebouwd. De modulaire electric drive matrix (of MEB) vormt de basis van een waar flottielje aan modellen van een scala aan merken, waarmee elektrische auto’s aan de massa moeten worden gebracht. Wil je alles weten van de Volkswagen ID.3 lees dan de volledige test in Autovisie magazine. Abonneer je of ren naar de winkel.

Volkswagen
Volkswagen ID.4