‘Levering Volkswagen ID.3 wordt vertraagd door softwareproblemen’

Eerder meldden we al dat de langverwachte Volkswagen ID.3 met flinke softwareproblemen kampte. Nu blijkt dat die problemen nog steeds niet zijn opgelost en dat het geplande levermoment van de auto’s misschien niet wordt gehaald.

Althans, dat meldt Manager Magazine. Eind vorig jaar liet het Duitse medium al weten dat de Volkswagen ID.3 met een gigantisch softwareprobleem heeft te maken. Om wat voor softwareproblemen het toen precies ging, werd niet duidelijk. Wel wist de bron te melden dat 20.000 ID.3’s te maken hebben met de problemen, en dat werknemers van Volkswagen die auto’s met de hand moeten updaten.

Te haastig

Nu weet dezelfde bron te melden dat het probleem nog altijd niet is opgelost. In het artikel worden experts van Volkswagen geciteerd, die aangeven dat de basis van de software in de ID.3 ‘te haastig’ is ontwikkeld. Daardoor zijn verschillende onderdelen van het systeem niet goed op elkaar afgesteld, waardoor er problemen ontstaan.

Volkswagen ID.3

Volgens de experts zijn er honderden testrijders die dagelijks nieuwe softwareproblemen in de ID.3 melden. Sommige werknemers melden zelfs 300 van zulke problemen op een dag. Tegelijkertijd heeft Volkswagen-CEO Herbert Diess aangegeven dat een mogelijke vertraging van de levering van de ID.3 niet aan de orde is. Volkswagen zegt nog steeds op schema te liggen voor de marktlancering deze zomer.

Nederland

Een hoop Nederlanders verwachten hun Volkswagen ID.3 in elk geval ergens deze zomer op hun oprit te hebben staan. Autovisie wist recent te melden dat alle beschikbare auto’s voor ons land al zijn vergeven, waardoor er inmiddels een wachtlijst is ontstaan. Hoe groot die wachtlijst is en hoe lang klanten op die wachtlijst moeten wachten, wil Volkswagen nog niet communiceren.

De Volkswagen ID.3 komt er eerst als een speciale 1st Edition, met een accucapaciteit van 58 kWh en een bereik van zo’n 420 kilometer. De vanafprijs van deze versie bedraagt €38.000. Later volgen versies met een groter en kleiner accupakket.