Volkswagen ID.3 is populair: Nederland heeft wachtlijst
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fid_3_weiss_seite_07.jpg)
Dit jaar staat voor Volkswagen in het teken van de introductie van de elektrische ID.3. In Nederland is de auto populair, waardoor er inmiddels een wachtlijst is opgebouwd.
Autovisie mocht in de zomer van 2019 voor het eerst kennismaken met de Volkswagen ID.3. Het model was toen uiteraard al wel aangekondigd en het model kon toen ook al gereserveerd worden. De Nederlandse importeur had op dat moment al extra auto’s voor ons land aangevraagd. Die aanvraag werd gehonoreerd en daardoor was er ook nog een redelijk aantal exemplaren beschikbaar.
Volkswagen ID.3 niet aan te slepen
Inmiddels zijn alle auto’s voor dit jaar in ons land vergeven, waardoor er een wachtlijst is opgebouwd. De Nederlandse importeur zegt op dit moment continu in gesprek te zijn met Volkswagen om extra auto’s naar ons land te krijgen. Een deel daarvan is inmiddels gehonoreerd. Geïnteresseerden in de ID.3 moeten zich echter aanmelden bij de dealer of de importeur om op de wachtlijst te belanden.
Naar verwachting worden de eerste ID.3’s in de zomer aan klanten uitgeleverd. Het betreft dan om de speciale 1st Edition, met een accu van 58 kWh en een bereik van zo’n 420 kilometer. Deze gelimiteerde editie heeft enkele 1st Edition-emblemen, zogenoemde Play and Pause-pedalen en een motief op de C-stijl. De vanafprijs van deze versie bedraagt €38.000.
Bereik en laadvermogen
De basisversie van de ID.3 heeft een kleinere accu (45 kWh) en brengt je zo’n 330 kilometer. Het laadvermogen van 50 kW is standaard, laden met 100 kW is optioneel (op de 1st Edition wel standaard). De duurste versie van de ID.3 heeft een accupakket met een grootte van 77 kWh, goed voor een bereik van 550 kilometer. Het laadvermogen van die versie bedraagt 125 kW. Wie met wisselstroom (AC) laadt, kan dat met maximaal 11 kW doen. De basisversie laat echter maar een vermogen van 7,2 kW toe.
De versie met kleiner accupakket is zo’n € 10.000 goedkoper dan de 1st Edition, de versie met grotere batterij is €7.500 duurder. Beide worden later in 2020 verwacht.
Lees ook:
- Deze elektrische auto's koop je in 2021 voor €30.000 of minder
- Vijf redenen om een Volkswagen ID.3 (niet) te kopen
- Elektrische Volkswagen ID.3 en ID.4 trekken eindejaarssprint
- Vijf redenen waarom je (nog niet) moet investeren in een elektrische auto
Ook interessant
-
Lotus Type 131 wordt hybride-sportwagen, andere types eruit
-
Brandweerman bedenkt oplossing voor het blussen elektrische auto’s
-
James Bond-auto nog niet uitverkocht
-
Dit zijn de typenamen van Mercedes’ kleine MPV, de T-Klasse
-
Met een stokoude Subaru naar van Amsterdam naar Tokyo rijden: het kan
-
Vijf redenen waarom je (niet) een Dacia Sandero moet kopen
-
6.0 W12 versus 1.5 TSI: mag je de Audi A3 een limousine noemen?
-
5 must-haves: een televisie duurder dan een Model 3 en meer!
-
Autovisie Kennisquiz – Algemene kennis #3
-
Deze Aston Martin DB5 heeft de James Bond-gadgets – Sjoerds Weetjes 222
-
Volkswagen Groep haalt CO2-doel niet, moet flinke boete betalen
-
Formule 1-legende Jenson Button terug als adviseur bij Williams