Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 16 mei 2020

V12 onder de motorkap: zeven betaalbare twaalfcilinders

De twaalfcilinder is een uitstervend ras in de autowereld. Kijk maar in de prijslijsten voor nieuwe auto’s en als je ze al ziet met een V12, dan praat je over auto’s van tweeënhalve ton of meer.

Want wat is er nu nog nieuw te koop? Aston Martin levert de V12 nog in vier modellen, BMW alleen in de 7-serie en Ferrari heeft nog in drie modellen met deze koningsmotor. Lamborghini monteert alleen nog een twaalfcilinder in de Aventador, Mercedes lepelt ze nog in de S-klasse en de Maybach-variant daarvan. En last but not least heb je Rolls-Royce nog. Het merk met de Flying Lady permitteert zich de twaalfcilinder luxe nog in vijf modellen. De goedkoopste nieuwe auto met V12 is overigens de BMW M760Li Xdrive, en die is nog steeds peperduur met een vanafprijs van €250.527 euro. Maar dat kan goedkoper, hier onze top 7 met gebruikte maar daardoor veel beter betaalbare V12’s.

7. Daimler Double Six – €9.750,-

De Daimler Double Six is een op de Jaguar XJ gebaseerde limousine, en uiteraard verwijst ‘Double Six’ naar hetgeen wat zich onder de motorkap bevindt: een V12. Het verschil met de Jaguar XJ zit hem in de details. Je kunt de Daimler herkennen aan de grille en de houder van de kentekenverlichting, die allebei geribbeld zijn. Daarnaast was de Daimler als basisuitvoering net zo uitgebreid aangekleed als de meest luxe XJ, en daarbovenop kon je nog meer bestellen. Deze Double Six uit 1977 staat te koop voor 9.750 euro met slechts 92.268 kilometer op de teller, net ingereden dus! Voor dat geld heb je echt een hele luxe en comfortabele limousine, met een 287 pk sterke V12.

Daimler Double Six V12

6. Mercedes-Benz CL 600 – €13.750,-

Voor dat geld durf je hem toch bijna niet te laten staan? De CL 600 was bij dit model nog de top van de CL Coupé reeks. Hij had een smeuïge V12 die 367 pk leverde. In 6,1 seconden snelt deze grote coupé vanuit stilstand naar de 100 km/h. Hij was zelfs bijna net zo snel als de door AMG aangepakte CL 55 AMG. De topsnelheid ligt op 250 km/h en ook deze auto is van alle luxe voorzien. Deze generatie kreeg onder meer een actief, elektro-hydraulisch onderstel. Dat zorgde voor een stabiele wegligging, wat ook wel nodig was bij de bijna 5 meter lange en 1.880 kg zware coupé. Dit geïmporteerde exemplaar uit 2001 ziet er netjes uit, en heeft 93.531 kilometer achter de rug. Nieuw was hij met V12 vanaf 172.000 euro beschikbaar, dan is 13.750 euro nu een koopje!

Mercedes CL600 V12

5. BMW 850 Ci – €18.950,-

De BMW 850 Ci kon je vergelijken met de voorloper van de Mercedes CL 600, de S 600 Coupé. De BMW was iets trager en had een heel ander design, dat veel meer sportiviteit uitstraalde. Vooral de fantastische klapkoplampen zijn een gaaf detail op deze coupé. Ook was de BMW sportiever afgesteld. Deze 8-serie werd van 1989 tot 1999 geleverd. Hij was beschikbaar met een V8 als 840 Ci of met deze fijne V12, als 85o Ci. Dit rode exemplaar komt uit 1992 en hoewel hij al 194.890 kilometer heeft gelopen, wordt er nog 18.950 euro voor gevraagd. Verklaarbaar want deze bijzondere BMW heeft een hogere liefhebbersstatus.

BMW 850Ci V12

4. Jaguar XJS 5.3 V12 Convertible – €20.950,-

Ook open rijden met een V12 in het vooronder is mogelijk. Met 277 pk uit een 5,3 liter V12 hoef je je zeker niet te schamen. Toch was deze V12 meer op comfort gericht, getuige de prestaties. Nul naar honderd kilometer per uur werd in 8,1 seconden afgelegd, en de topsnelheid lag op 238 km/h. De introductie van de XJS was al in 1975, maar de Convertible kwam pas in 1988. Hoe dat komt? Dat zie je hier! Voor 20.950 euro koop je dit exemplaar uit 1990 met 112.367 kilometer op de teller. De reden voor die hoge prijs? Volgens de verkoper is hij in uitzonderlijk goede staat.

Jaguar XJS Convertible

3. Audi Q7 V12 TDI – €28.950,-

Om met de huidige autotrends mee te gaan, mag een SUV natuurlijk niet ontbreken. En de Audi Q7 V12 TDI is meteen ook een beestachtige SUV. Het dieselblok meet 6,0-liter, en levert 500 paardenkrachten naar alle vier de wielen. Maar het koppel is nog indrukwekkender, duizend Newtonmeters maar liefst! Zorg er dus voor dat het straatje waar je op rijdt goed vast ligt, anders vliegen straks de stenen in de rondte. Deze 2.605 kilogram zware Duitser doet de 0-100 km/h sprint in slechts 5,5 seconden, en je kunt ook nog eens zeven personen meenemen. Aanhanger erachter? Geen probleem! Hij mag maximaal 3.300 kilogram trekken, dus je hoeft je niet te beperken met het kiezen van een trailer. Deze Q7 komt uit 2009, en heeft 186.525 kilometer op de teller. Daar kun je gerust nog een paar ton bij zetten.

Audi Q7 V12 TDI

2. Rolls-Royce Silver Seraph – €42.500

Je kunt voor een gloednieuwe BMW 318i met een 2,0-liter viercilinder kiezen, maar voor hetzelfde geld kun je ook een schitterende Rolls-Royce Silver Seraph aanschaffen met een 5,4-liter V12! Natuurlijk uitermate comfortabel en luxe ingericht. Toentertijd was het een van de meest verfijnde auto’s die je kon kopen. Rolls-Royce had zo’n 365 miljoen euro geïnvesteerd in dit model, en het was na dertig jaar weer eens echt een volledig nieuwe Rolls. Hoewel deze Rolls uit 1999 komt, is hij van allerlei opties voorzien die je vandaag de dag nog steeds kunt bestellen. Daarnaast heeft de limousine nog maar 79.995 kilometer gelopen, er is dus genoeg over om nog heel lang van een luxeleven te genieten zo.

Rolls-Royce Silver Seraph

1. Aston Martin DB7 Vantage Volante – €45.950

Tja, of we met deze prijs nog over betaalbaar spreken, kun je in twijfel trekken. En over smaak valt ook niet te twisten. Maar wat een bloedmooie wagen is dit toch. Ian Callum wist met zijn gouden pennetje Aston Martin weer op de kaart te zetten. Tevens is de DB7 Vantage de eerste Aston ooit met een V12 onder zijn gebeeldhouwde koets. Hij leverde 420 pk, wat meer was dan een 360 Modena, 3200 GT of 911 GT3 uit die tijd. Zijn hoge koppel was minstens zo royaal met maar liefst 542 Nm. Voor het starten ervan is het niet genoeg om alleen de sleutel om te draaien. Er moet ook een rode knop worden ingedrukt. Je hoort een wat metalige starter en dan vullen de uitlaatbuizen onder de auto zich met een diepe bariton. Vol, diep, welluidend, imponerend. Een magistrale auto dus. Deze occasion lijkt zijn geld dan ook meer dan waard, helemaal in die smaakvolle samenstelling. De kilometerstand van 102.549 is niet hoog maar zoals bij alle eerdergenoemde auto’s met zo’n complexe V12 is een deskundige aankoopkeuring een must om ellende zoveel mogelijk uit te sluiten.

Aston Martin DB7 Vantage Volante