Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 16 mei 2020
Leestijd: 4 minuten

Gumpert Nathalie: een baanbrekende supercar?

Gisteren was de officiële wereldpremière van de zeer bijzondere Gumpert Nathalie. Helaas was ook deze introductie, die je in deze lange video kunt bekijken, alleen online. Wij zetten hier de details op een rijtje en geven je de achtergrond van deze technische witte raaf.

Want waarom is de Nathalie een baanbrekende supercar? Niet vanwege zijn vleugeldeuren, en ook niet vanwege zijn prestaties. Het is de waterstof- en elektrische aandrijflijn die bijzonder is.

Methanol-brandstofcel

Gumpert, het eigen merk van ex-Audi Sport ingenieur Roland Gumpert, doet namelijk iets nieuws in de wereld van (elektrische) mobiliteit. De Nathalie heeft een unieke methanol-waterstof brandstofcel. De auto is daardoor onafhankelijk van laadstations of speciale waterstof-vulstations. “Het was mijn idee om een in serie geproduceerd elektrisch voertuig te ontwikkelen dat niet stopt als de accu leeg is”, aldus Roland Gumpert.

De productie-auto heeft een 15 kW sterke methanol-brandstofcel die methanol omzet in waterstof. En dat waterstofproduct levert vervolgens elektriciteit. Dat wordt dan weer opgeslagen in een batterij, of wordt direct naar de elektromotoren – vier in totaal, eentje voor elk wiel – gestuurd. De Gumpert Nathalie kun je daardoor vergelijken met een waterstofauto, alleen hoef  je hem niet met waterstof te vullen. Tanken doe je door de 65 liter grote tank ‘gewoon’ met methanol te vullen. En dat lijkt bijna op een normale tankbeurt want er zijn geen hoge drukinstallaties nodig zoals bij waterstof wel het geval is.

Methanol brandstofcel

Methanol

Zo’n tankbeurt gaat heel snel, Gumpert claimt dat de tank binnen drie minuten vol is. Maar is dat wel een goede optie? Enerzijds wel, omdat je methanol – in tegenstelling tot waterstof – op veel plekken kunt bestellen. Maar de techniek is zeer complex en het is maar zeer de vraag of het zijn weg ooit vindt naar het normale personenvervoer.

Een snelle zoektocht op het internet laat zien dat een liter methanol ongeveer twee euro kost. Een volle tank kost je dus zo’n 130 euro. Niet goedkoop, maar dat kan voor zo’n auto geen groot bezwaar zijn. Bovendien komt Gumpert je tegemoet want het eerste jaar krijg je gratis methanol van de fabrikant. Voor het exclusieve klantenbestand in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is zelfs een nachtelijke bezorgservice geregeld, die daarna verder in Europa wordt uitgebreid. Ook wordt er voor de regio’s Noord-Amerika en het Midden-Oosten een dergelijk distributiesysteem ontwikkeld.

Gumpert Nathalie

Prestaties

De technologie is complex, maar doelbewust gekozen. Hoe uit zich die speciale techniek in prestatiecijfers? Allereerst het bereik. Als je de tweezits sportwagen volgooit met methanol, moet de 1800 kilogram zware Nathalie zo’n 820 kilometer ver komen volgens Gumpert. De nul-naar-honderd sprint legt hij af in slechts 2,5 seconden, net zo snel als bijvoorbeeld een Bugatti Veyron of de snelste Tesla Model S.

Gumpert Nathalie

Dat is allemaal mogelijk omdat de vier elektromotoren samen 400 kW (545 pk) produceren. Dat is in vergelijking met hedendaagse hypercars niet bijzonder veel, maar het volledige koppel van 989 Nm is wel onmiddellijk beschikbaar. Dankzij het koolstofvezel chassis en het gebruik van lichtgewichte materialen zoals vlas, is de auto relatief licht voor alle aanwezige techniek.

De Gumpert Nathalie is ook geschikt voor het circuit, want er is onder andere een door de FIA goedgekeurde rolkooi ingebouwd. Dankzij twee gesynchroniseerde versnellingsbakken met 2 overbrengingen ligt de topsnelheid op 300 km/h. Niet gek voor een auto met deze techniek! Als de batterij leeg is, bedraagt de topsnelheid echter nog maar 120 km/h. Helaas is dat zelfs nog genoeg om in Nederland op de bon te worden geslingerd.

Gumpert Nathalie

Gumpert Nathalie First Edition

De Nathalie ‘First Edition’ is een speciale uitgave ter ere van de productlancering van de Nathalie. Deze is rijk uitgerust en krijgt een speciale lakkleur, allemaal inbegrepen in de basisprijs. De First Edition is een beperkte oplage, maar ook de normale Nathalie is beperkt. In totaal worden er 500 exemplaren van gemaakt, en dat is inclusief de First Edition. Wat dit allemaal mag kosten? De vanafprijs van de Nathalie ligt op € 407.000 euro, exclusief Nederlandse heffingen. In de eerste helft van 2021 kun je hem bestellen.

Aiways

Overigens doet Roland Gumpert dit niet allemaal alleen, maar is zijn bedrijf in handen van een grote Chinese start-up: Aiways. Dat merk maakt dit jaar zijn intrede in Europa, met de volledig elektrische U5. Dat is een SUV met een vermogen van 125 kW (170 pk) en een batterijpakket van 65 kWh. Maar Aiways heeft grotere plannen, want het kondigde onlangs de U6ion aan. Bovendien is de kans groot dat de twee bedrijven samen aan auto’s gaan werken. De directie van het merk vertelde vorig jaar aan Autovisie dat sportieve Aiways-modellen in de toekomst ook de naam Gumpert dragen. Zie Gumpert dus maar als het M of AMG van Aiways.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.