De prachtige vormen van de Aston Martin DB7 Vantage
Als er één ontwerper een gouden pennetje heeft, is het de Brit Ian Callum wel. Hij tekende bij Jaguar schoonheden als de F-Type en C-X75 en zette eind jaren negentig Aston Martin weer op de kaart met fabelachtige vierwielers als de Vanquish, DB9 en deze DB7 Vantage.
“Vantage… dat woord heeft gestaan op enkele van de mooiste auto’s uit de geschiedenis”, schreef Autovisie in 1999. “Stuk voor stuk machtige pk-beulen, stuk voor stuk intimiderende machines. Soms van een verpletterende schoonheid, zoals de DB4 GT Vantage Zagato, waarvan er slechts negentien gebouwd zijn en waarvoor fortuinen betaald worden. De naam Vantage is niet gedevalueerd. Weet dat, als Aston Martin hem gebruikt, we spreken over een serieus snelle automobiel.”
Zoals de DB7 Vantage, de allereerste Aston ooit met een V12 onder zijn gebeeldhouwde bodywork. “De prachtige vormen [van de DB7], getekend door Ian Callum, zijn onaangetast gebleven. Geen sneeuwschuivers van spoilers, geen gapende koelopeningen. Wel enkele subtiele wijzigingen, zoals vettere dorpels, mistlampen en clignoteurs die samen in twee armaturen zijn ondergebracht, horizontale tralies in de grille en bredere en lagere banden achter.”
“De uitlaatbuizen onder de auto vullen zich met een diepe bariton. Vol, diep, welluidend, imponerend.”
En natuurlijk het magische woord Vantage op de achtersteven, waarmee Aston Martin aanduidt dat er geen geblazen zescilinder in het vooronder schuilt, maar een dikke V12. “Hij levert een rijke 420 pk (méér dan een 360 Modena, 3200 GT of 911 GT3) en is goed voor een minstens zo royaal koppel van 542 Nm. En hij ziet er geweldig uit, zoals hij met zijn strak symmetrische aanzuigbuizen onder de motorkap ligt.”
Voor het starten ervan is het niet genoeg om alleen de sleutel om te draaien. Er moet ook een rode knop worden ingedrukt. “Je hoort een wat metalige starter en dan vullen de uitlaatbuizen onder de auto zich met een diepe bariton. Vol, diep, welluidend, imponerend. Doet enigszins aan een Corvette denken, maar dan minder brutaal. Even met het gaspedaal spelen. Het geluid wordt alleen maar beter. […] Voldoende stevig om de oprijlaan achter de Aston vrij van herfstbladeren te blazen.”
Klik hier om het originele artikel te bekijken
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Waarom Volvo nog steeds wil dat EU verbrandingsmotor verbant
-
Kijk, dít kan er gebeuren als jij in de auto op je telefoon zit!
-
Onderzoek: Jan Modaal kan van A naar B reizen niet meer betalen
-
Zo! Die nieuwe Skoda Elroq is een scherpe aanbieding