Designbaas Dacia naar Alfa Romeo
Slechts zes maanden duurde het avontuur voor Alejandro Mesonero-Romanos bij de Renault Group. De Spanjaard heeft zijn spullen alweer gepakt en zijn Linked-in-pagina al aangepast. Hij gaat naar Alfa Romeo.
Binnen de Renault Group kreeg Alejandro Mesonero-Romanos de verantwoordelijkheid over het design van de Renault-merken Dacia en Lada. Onder zijn bewind presenteerde het merk afgelopen januari een concept car van een grote SUV. Tegelijkertijd kondigde de Spanjaard grootse plannen voor het Roemeense merk aan, dat intensiever gaat samenwerken met Lada.
Expertise mult-brands
Alejandro Mesonero-Romanos werd op aangeven van Renaults designbaas Laurens van den Acker binnengehaald. De Nederlander had zijn oog laten vallen op de Spanjaard omdat hij veel expertise heeft met het werken van verschillende merken binnen een concern, zo liet Van de Acker aan Autovisie weten. Alejandro werkte voordat hij bij Renault aan de slag ging bij de Volkswagen Groep, waar hij verantwoordelijk was voor de ontwerpkoers van Seat en Cupra.
Alfa Romeo
Mesonero-Romanos heeft inmiddels een nieuwe werkgever gevonden, al moet dat officieel nog worden aangekondigd. Alejandro verkast naar een ander groot concern, Stellantis. Binnen deze groep zal hij de leiding krijgen over de designafdeling van Alfa Romeo. Alejandro Mesonero-Romanos neemt de positie van Daniele Calonaci over, die zich volledig gaat richten op Stellantis-label Jeep.
Cupra Tavascan
De voormalige Dacia-ontwerpchef begon zijn carrière begin jaren negentig bij Volkswagen, waar hij werkte aan het exterieur van onder andere Seat en Lamborghini. In 2001 stapte hij over naar Renault. Na zes jaar kreeg hij Advanced Design onder zijn hoede, waarna hij in 2009 bij Renault-dochter Renault-Samsung Motors in Zuid-Korea werd geparkeerd. In 2011 werd Mesonero-Romanos gevraagd om bij concurrent Seat als designchef aan de slag te gaan. Tot en met 2020 was hij als designer actief voor de Spaanse Volkswagen-divisie. De in 2023 te verschijnen Cupra Tavascan is onder supervisie van Mesonero-Romanos getekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd