BMW M2 hatchback is een bijzonder vette creatie
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F101544953_273910963984093_1005987739948023808_n.jpg)
Kort geleden schreven wij over een Ford Focus Speedster, die op internet was ontdekt. Dat was een bijzondere auto, die ook nog redelijk mooi te noemen is. Nu zijn we een BMW tegengekomen die misschien nog wel vetter is.
De BMW 1 Serie is een van de leukst rijdende auto’s in zijn klasse, mede dankzij z’n achterwielaandrijving. Helaas heeft de nieuwste 1 Serie de overstap gemaakt naar voorwielaandrijving. Het voorgaande model had nog wel die achterwielaandrijving, en als M140i was het een serieus snelle hatchback, die ook nog eens dwars kon.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F101438492_273910927317430_1783407954741952512_n.jpg)
BMW M2 hatchback
Een rasechte BMW M1 hatchback kwam er niet. Die typenaam zou het sowieso niet gaan gebruiken, omdat BMW eind jaren ’70 al een M1 op de markt bracht. Dat was een supercar met middenmotor, dus die legendarische naam kon niet op een hatchback geplakt worden. Daarom besloot BMW een 1M te bouwen. Maar daarvoor nam het niet de 1 Serie hatchback als basis, maar de coupé-variant van die auto. Dat is tot de dag van vandaag een van de beste BMW’s ooit gebouwd. Tot een 1M hatchback kwam het nooit.
Daar moest verandering in komen, zo dacht een Engelsman. De nog onbekende eigenaar heeft namelijk besloten om een M140i te combineren met een BMW M2, en het resultaat is verbazingwekkend goed. De voorbumper, grille en koplampen zijn nu afkomstig van een M2, en dat geeft de 1 Serie een wat agressievere neus. De 1 Serie heeft meer spieren gekregen door de uitgeklopte wielkasten en wielen van de M2, en het achteraanzicht is ook een stuk forser geworden dankzij de M2-achterbumper, inclusief het BMW M Performance-uitlaatsysteem. Het geheel is allemaal mooi in elkaar gezet, het ziet er op de foto’s uit alsof het fabriek-af zo moest zijn. Onderhuids is het overigens nog steeds een M140i, dus een echte 1M of M2 Hatchback kunnen we het niet noemen.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F101422157_273910983984091_1169375185015406592_n.jpg)
Power
Standaard heeft de BMW M140i heeft (net zoals de oudere 1M) een 3,0-liter zes-in-lijn met 340 pk en 500 Nm, die het vermogen op de achterwielen overbrengt. De nul naar honderd sprint moet hij afleggen in zo’n 4,6 seconden, en de topsnelheid is op 250 km/h begrensd. Voor zover bekend zijn er bij deze auto motorisch geen wijzigingen doorgevoerd. Via G-Power is het vermogen redelijk simpel op te schroeven naar 500 pk en 660 Nm, dus mogelijkheden zijn er zeker met dit motorblok. De eigenaar van de BMW M2/1M hatchback is nog niet achterhaald. Wel is de creatie hoogstwaarschijnlijk in Engeland gebouwd, aangezien het stuurwiel zich rechts bevindt en omringende auto’s Engelse platen dragen.
Lees ook:
- BMW brengt historisch label terug op de 128ti
- Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands BMW 1 Serie moet kopen
- Autovisie dubbeltest: Audi A3 Sportback vs. BMW 1-Serie
- Een hot hatch in 2020: wat is er en wat komt er?
Ook interessant
-
Historische afgelasting: voor het eerst in 67 jaar geen Tokyo Motor Show
-
Vernieuwde Volkswagen Polo wil eigenlijk een Golf zijn
-
Keuze wordt nog lastiger: instapversie Hyundai Ioniq 5 véél goedkoper
-
Formule 1-teams hebben belangstelling voor Nederlandse carbontechniek
-
Skoda durft nieuwe Fabia al wel te tekenen
-
Audi A6 E-tron is niet eerste model op PPE-basis
-
Duik in de prijslijst: wat kosten hot hatchbacks anno 2021?
-
Datalek verkeerscamera’s: foto’s automobilisten op straat
-
Designbaas Mercedes: ‘Nieuwe SL in de geest van 300 SL’
-
Is de C5 X de start van een Citroën-trend?
-
BMW i4 trekt nu al een M-jasje aan
-
Opvolger Ford Mondeo nog niet in beeld