Autovisie
Autovisie Koopwijzer 7 jun 2020

Koopwijzer: occasion Peugeot RCZ (2009-2012)

De Peugeot RCZ is een serieuze sportauto met een verleidelijk prijskaartje. Waar moet je op letten als je nu zo’n fraaie Fransman gaat aanschaffen?

Tijdens de Frankfurter IAA van 2007 presenteert Peugeot de 308 RCZ, een markante coupé op basis van de nieuwe 308 Berline. Officieel is het slechts een stijloefening en geen potentieel productiemodel, maar op basis van de positieve reacties van het autominnende publiek – waar hebben we dat eerder gehoord? – gaat Peugeot over tot serieproductie.

Officiële debuut

Precies twee jaar later maakt de Peugeot RCZ zijn officiële debuut tijdens dezelfde IAA. Gelukkig is het serieproduct geen verwaterde kopie van het origineel, want de opvallende vormgeving blijft overeind. Scherpe, langgerekte koplampen en een voorbumper met brede grille domineren het front, terwijl het ‘double bubble’ dak overgaat in een langgerekte achterpartij die de suggestie van een middenmotorconfiguratie wekt. Geprononceerde dakbogen versterken de gestrekte vorm; een uitschuifbare achterspoiler vergroot de rijstabiliteit zonder de elegante lijnen in stilstand te bederven.

Peugeot RCZ
Peugeot RCZ Concept 2007

Het interieur heeft sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een dashboard dat 308-eigenaren niet onbekend voorkomt en een klein, dik en fijn aanvoelend leerbekleed sportstuur. Ondanks de middenmotor-uitstraling is de RCZ een 2+2, waarbij moet worden aangetekend dat de krappe achterbank vooral geschikt is voor kleine mensen, middelgrote huisdieren en yogadocenten. De rugleuning is neerklapbaar voor het transporteren van golftassen en andere objecten. Met opgeklapte leuning meet de bagageruimte een keurige 384 liter, met neergeklapte ruggensteun 760 liter.

Productiekosten

Om de productiekosten beperkt te houden, worden de meeste onzichtbare (en sommige zichtbare) onderdelen gedeeld met de 308, zoals het platform, de wielophanging en de aandrijflijnen. Ter verbetering van de rijdynamische kwaliteiten worden de spoorbreedte voor en achter vergroot met respectievelijk 54 en 72 millimeter. Ook het zwaartepunt ligt lager. De rijeigenschappen zijn top: de besturing is direct, demping en vering zijn optimaal op elkaar afgestemd en het onderstel vertelt sportieve bestuurders exact wat ze willen weten.

Peugeot RCZ

Voor de aandrijving zorgen twee 1.6 THP-turbomotoren met 156 pk/240 Nm (8,0 s en 217 km/h) of 200 pk/275 Nm (7,5 s en 235 km/h). De sterkste variant heeft aangepaste kleptiming, kortere versnellingen, grotere voorremmen en een dikkere stabilisatorstang op de vooras. De derde motoroptie is de 2.0 HDiF met 163 pk/340 Nm (9,2 s en 220 km/h). Alle uitvoeringen hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak, de THP 156 is tegen meerprijs leverbaar met een zestrapsautomaat.

De Peugeot RCZ staat begin 2010 bij de dealer. De THP 156 heeft standaard 18 inch wielen, climate control, bluetooth-telefoonverbinding en stoffen bekleding. Verschillende Packs breiden dat uit met bijvoorbeeld bi-xenonverlichting, dubbel gestikt leer, 3D navigatie en zelfs een mobiele wifi-hotspot. Exterieuropties zijn 19 inch wielen, dakbogen in verschillende kleuren en materialen, een dakpaneel en spiegelkappen van koolstofvezel, stickersets, in hoogglans zwart gelakte remklauwen en grille, enzovoorts.

Peugeot RCZ

Speciale uitvoeringen Peugeot RCZ

Daarnaast brengt Peugeot speciale uitvoeringen op de markt, waaronder de Limited Edition, de matgrijze Asphalt, de Brownstone en de Onyx. Najaar 2012 is er een facelift, waarbij de neus wordt aangepast aan het familiegezicht van Peugeot. Afgeplatte koplampen en een voorbumper met geïntegreerde dagrijverlichting gaan samen met nieuwe kleuren, bekledingsmaterialen en uitvoeringen. Gelijktijdig kondigt Peugeot het snelste productiemodel ooit aan: de RCZ R met 260 pk, die eind dit jaar op de markt moet komen.

Peugeot RCZ
Peugeot RCZ Onyx

In de betrekkelijk korte tijd dat de Peugeot RCZ leverbaar is, heeft het model bewezen dat het een waardig alternatief is voor mensen die een betaalbare sportauto zoeken maar geen Audi TT willen. In veel opzichten overtreft de Fransman zijn voorbeeld en tegenstrever; tijdens een vergelijkingstest in 2010 won de RCZ van de TT op basis van zijn uitdagende rijeigenschappen, betere besturing en goede bouwkwaliteit. Peugeot heeft veel aandacht besteed aan de afwerking en buiten de THP-problematiek (zie kader) is het een degelijk geconstrueerde auto. Het occasionaanbod is ruim, dus zoek een complete uitvoering met leer en zoveel mogelijk opties, want dat wil de volgende eigenaar ook. Wie hoge eisen stelt aan rijplezier en sportiviteit moet vooral uitkijken naar de 200 pk-versie. Dat is met recht een Geheimtipp: een auto waarvan het toegevoegde rijplezier stukken groter is dan de nuchtere specificaties doen vermoeden.

Motor

Oprekkende nokkenaskettingen, defecte kettingspanners en verschuivende nokkenastandwielen kunnen voorkomen bij de 1.6 THP-motor. In extreme gevallen kan zelfs motorschade ontstaan. Symptomen zijn vermogensverlies, storingsmeldingen en dieselachtig stationair draaien bij koude motor. De THP-problematiek is vorig jaar besproken in het televisieprogramma Radar en Peugeot heeft een coulanceregeling toegezegd. Niet alle motoren hebben de klachten, maar goed (laten) controleren is verstandig. De foutmelding ‘emissiestoring’ kan duiden op een vervuild EGR-systeem.

Peugeot RCZ

Transmissie/onderstel

De handgeschakelde zesversnellingsbak kan wat hakerig aanvoelen. Haperen of kraken mag niet en kan voorkomen bij mishandelde exemplaren. De levensduur van remmen, banden en koppeling zijn sterk afhankelijk van de rijstijl. Luister bij de HDiF-diesel naar rammelende bijgeluiden; die kunnen wijzen op slijtage van het tweemassavliegwiel.

Peugeot RCZ

Interieur/exterieur

Kleine elektronicastoringen en defecte lampjes steken soms de kop op. Bepaalde lichtmetalen wielen hebben last van loslatende blanke lak. Door hun afmetingen zijn alle wielen gevoelig voor stoeprandschades, monteer altijd banden met velgrandbeschermers. De speciale matte lakken zijn mode- en onderhoudsgevoelig en kleine beschadigingen zijn lastig te herstellen; controleer de blanke lak van de dakbogen op eventuele beschadigingen.

Peugeot RCZ

Tijdlijn Peugeot RCZ

2007: 308 RCZ concept
2009: RCZ, Limited Edition
2011: RCZ Asphalt
2012: RCZ Brownstone, Onyx, facelift, RCZ R concept

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 84,70
Draagarm voor, per stuk € 130,68
Koppelingsset compleet, € 328,19
Distributieketting met spanners, vanaf € 111,99
Continental SportContact5, 235/35 R19, vanaf € 199,80

Prijzen gelden voor een RCZ THP 200 uit 2010.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt, vanaf € 175,–
Grote onderhoudsbeurt, vanaf € 350,–

Het onderhoudsinterval is 30.000 kilometer of 1 jaar.

Peugeot RCZ
Peugeot RCZ Facelift

Kopen

+ opvallende vormgeving
+ uitdagende rijeigenschappen
+ goede afwerking en bouwkwaliteit
+ aantrekkelijk geprijsd

Niet kopen

– THP-problematiek
– krappe achterbank

Peugeot RCZ

Denk ook eens aan een…

Audi TT (2006-2014)
Opvolger van Het Origineel, aangeboden als Coupé en Roadster met vier-, vijf- en zescilinder motoren, waaronder de viercilinder TDI. Facelift in 2010, imago en restwaarde ijzersterk, daardoor stevig aan de prijs. 15.000-80.000 euro

Audi TT

Alfa Romeo GT (2003-2008)
Vormgeving van Bertone, goede stuureigenschappen en fijne benzinemotoren, waaronder de onvergetelijke 3.2 V6 en zuinige JTD-diesels. Wisselvallige bouwkwaliteit, dus vooral geschikt voor echte Alfisti en andere vergevingsgezinde liefhebbers. 4.500-14.000 euro

Alfa Romeo GT