Autovisie
Autovisie Nieuws 7 jun 2020

Precept wijst de weg voor Polestar 3

Met het studiemodel Precept gunt Polestar de liefhebbers een blik in de toekomst van het Zweedse elektro- en techmerk. Autovisie sprak met Max Missoni, designbaas van Polestar over de concept car.

De Precept was bedoeld voor de Autosalon van Genève 2020, want het merk wilde wéér iets nieuws presenteren. Het was twee jaar eerder dat Polestar op de Geneefse zijn debuut maakte en zijn eerste model presenteerde, de 1. Een jaar later keerde Polestar terug naar de Zwitserse autoshow en stelde daar de 2 voor. De 2020-editie kwam echter te vroeg voor de 3. Vandaar dat het zustermerk van Volvo het studiemodel Precept bouwde. De Autosalon van Genève ging echter op het laatste moment niet door. Polestar Precept

Filosofie 2 en Precept

Wat had Polestar graag laten zien? “Het uitgangspunt vormt de designrichting van het merk. De filosofie van de 2 en Precept zijn hetzelfde: de cleane architectuur, het sterke contrast en het eigen karakter. Het enige grote, zichtbare verschil is de verticale neus waarachter het koelingspakket schuil gaat. Bij de Precept hebben we dat anders aangepakt.”

Video Polestar 2 Geneva Motor Show 2019

Koelingspakket

Maar het uitgangspunt van de twee verschilt nogal van elkaar. Dat hoeft bij de Precent absoluut niet. “Het koelingspakket voor de verbrandingsmotor betekende een groter oppervlak voor radiatoren, maar ook bij een elektro-auto heb je koeling nodig. Bij de Precent ben je daar veel minder afhankelijk van. Het nieuwe front of ‘vizier’, zoals we het noemen, duiden we aan met ‘smart zone’. Daarachter gaat veel techniek schuil.” Het nieuwe front van de Precent is een voorbode van de nieuwe 3. “Het is een ambassadeur voor onze nieuwe designtaal”, legt Max uit. Polestar Precept

Precept dichter bij SUV dan Polestar 1

“De algemene designrichting is nu opnieuw geformuleerd en sommige elementen en technieken keren op de 3 terug. Als je de bloedlijn van Polestar bekijkt, is de 1 een evolutie van een Volvo-concept. Ik denk dat we met de Precept heel ver weg staan van dat model. De Precept staat dichter bij de nieuwe SUV dan bij de 1. Als je je een SUV op basis van de concept car inbeeldt, dan krijg je een goed idee van de 3.” Max en zijn team tekenden het studiemodel in enkele maanden. Het kreeg eind 2019 gestalte, maar de basis voor de 3 is al in 2017 gelegd. In de tijd erna is het ontwerp bijgeschaafd, stelt de designbaas.

Geen futuristische modellen

Op de vraag of de Precept op basis van een seriemodel is bedacht, reageert Polestar dat hij en zijn team “geen futuristische, sciencefiction-modellen maken, die onrealistisch zijn, want mensen moeten er niet alleen van dromen. Als een model in productie gaat, moet hij dicht bij het origineel staan. De afmetingen en proporties zijn gebaseerd op het bestaande platform. Het ontwerp is gebaseerd op de pijlers purity, progressive en performance. Purity is de designstijl, performance spreekt voor zich. Progressief staat voor de technologie en dat is iets wat tot uiting moet komen, zowel in de aankleding als in de uitvoering. We laten techniek zien. Bij zuster Volvo is die aanwezig, maar niet op voorgrond. Bij Polestar laten we die juist zien, temeer omdat wij de drager van innovatie zijn. De focus ligt voor een belangrijk deel op de UX-beleving (user experience – gebruikservaring, red.), de connectiviteit en de interface. Het interieur is vandaag de dag de meest uitdagende ontwikkeling. Niet alleen op het gebied van digitalisering, ook als het om duurzaamheid gaat. We leren veel van dergelijke materialen, zoals die nu in de concept-car zijn verwerkt. Natuurlijke materialen, vegan bekleding en plastic van petflessen, bijvoorbeeld. Niet bedekken, maar laten zien.” Polestar Precept

Radar op het dak

Dat gaat ook op voor de veiligheidstechniek. Waar je wellicht zou denken dat advanced driver assist systems – kortweg ADAS – juist de vorm van het front beïnvloedt, is voor de Precept een radicaal andere oplossing gekozen. “Op de Precept heb je een radar op het dak. We stelden ons de vraag of je sensoren, camera’s of radars moet verbergen. Nee, zeiden we, we maken ze zichtbaar en geven ze een plek waar ze het beste functioneren. Dus niet verstopt in de grille met een beperkte reikwijdte en functionaliteit, maar op het dak, waar ze door hun positie maximaal functioneren. Hoog op de auto hebben ze een groter bereik door het enorme overzicht”, legt Missoni uit. Hij geeft toe dat iedereen raar opkeek en twijfelde, toen het idee werd geopperd. “Maar anders dan andere autobouwers zijn wij een techmerk zonder historie. Wij zitten niet vast aan een verleden. Onze historie schrijven we nu.”