BMW kan productie van 10.000 auto’s niet afronden
Waar onlangs Audi al bekendmaakte dat het tegen een orderachterstand van ‘vijf cijfers’ vecht, laat ook BMW nu weten dat het achterloopt op de productie.
Bijna alle fabrieken van BMW zijn getroffen door – je kon het al raden – het chiptekort. Daardoor loopt de vertraging flink op en moeten klanten dus wat langer wachten op hun gloednieuwe auto. BMW zegt tegen AutoNews dat het momenteel de productie van ‘ongeveer 10.000’ auto’s niet kan afronden als gevolg van het chiptekort. Volgens de Duitse autofabrikant heeft dit probleem al gezorgd voor een productieverlies van 30.000 auto’s.
Ook Audi hard getroffen
Daarmee is BMW niet het enige Duitse merk dat tegen een grote orderachterstand aankijkt. Ook Audi moet een enorme achterstand zien goed te maken. Hoewel zij geen concrete cijfers gaven, gaf CEO Markus Duesmann te kennen aan AutoNews dat het om een achterstand van ‘vijf cijfers aan auto’s’ gaat. “We vechten elke dag hard om zoveel mogelijk van die eenheden terug te krijgen en de hoge orderachterstand weg te werken”, vertelde Duesmann, die de situatie wat pessimistisch inziet. “We verwachten niet dat dit probleem in 2022 volledig is opgelost.”
Chiptekort houdt de gemoederen bezig
De chips zijn een belangrijk onderdeel voor auto’s, aangezien deze de interne systemen als navigatie aandrijven. Ze zijn echter dusdanig veelzijdig, dat niet alleen de auto-industrie ze graag wil hebben, want deze chips zitten ook in smartphones en gameconsoles – die ook al niet aan te slepen zijn. Het chiptekort is een gevolg van de coronapandemie en heeft de auto-industrie hard geraakt. Regelmatig kwam voorbij dat autofabrikanten hun fabrieken tijdelijk moesten sluiten vanwege coronamaatregelen en dat leidde logischerwijs tot achterstanden.
Meerdere autofabrikanten hebben al een wat pessimistisch beeld geschetst van de situatie. Ford verwacht dit jaar 1,1 miljoen auto’s minder te kunnen maken als gevolg van het grote tekort aan chips. Automaker Stellantis, waar onder andere Peugeot, Alfa Romeo, Fiat, Opel en Citroën onder vallen, verwacht dat het chiptekort richting het einde van dit jaar zal afnemen, maar wil nog niet al te veel dromen van een positief scenario. Het kersverse concern sluit niet uit dat de grote productieproblemen, veroorzaakt door het chiptekort, tot in 2022 kunnen aanhouden.
Bij Audi hebben ze een speciale taskforce opgericht die kijkt naar alternatieven om de problemen beperkt te houden. “Zij werken aan een aantal manieren om het effect van de tekorten op te vangen”, aldus Duesmann. “Dit omvat het kijken naar het bouwen van auto’s zonder sommige componenten om deze daarna toe te voegen of het opnieuw specificeren van sommige componenten. Het is een intens gevecht.”
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW M5 is een kind van zijn tijd
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los