Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 13 jul 2021

Audi vecht tegen enorme orderachterstand vanwege chiptekort

Dat autofabrikanten het zwaar hebben vanwege het aanhoudende chiptekort, was al bekend. Audi heeft nu aangegeven dat het tegen een orderachterstand vecht die in de vijf cijfers loopt, en verwacht niet dat het probleem dit jaar al verholpen zal zijn.

Audi heeft net als alle andere autofabrikanten te maken met het wereldwijde chiptekort. Die chips zijn veelzijdig, want ze worden ook gebruikt voor andere apparatuur. Daarom zijn nieuwe gameconsoles nog altijd lastig te verkrijgen, bijvoorbeeld. Maar ook voor autofabrikanten zijn die uiteraard belangrijk voor interne systemen van auto’s, waaronder navigatie- en infotainmentsystemen.

Meerdere fabrikanten hebben al aangegeven dat zij de toekomst wat somber inzien, waaronder Ford, omdat het probleem niet zomaar van de ene op de andere dag opgelost kan worden.

Grote achterstand

Ook bij Audi verwachten ze niet zo snel verbetering in de situatie. De Duitsers zeggen bovendien flink achter te lopen in de productiecijfers. Het zou gaan om tienduizenden auto’s die nog niet geproduceerd zijn. “We lopen nu vijf cijfers aan auto’s achter”, laat CEO Markus Duesmann weten aan AutoNews. “We vechten elke dag hard om zoveel mogelijk van die eenheden terug te krijgen en de hoge orderachterstand weg te werken.”

Dat de problemen dit jaar al opgelost kunnen zijn is dan ook een verre droom. “We verwachten niet dat dit probleem in 2022 volledig is opgelost”, stelt Duesmann.

Audi

Audi kijkt naar alternatieve opties

Om de schade te beperken kijkt Audi naar verschillende mogelijkheden om die achterstanden weg te werken. Het heeft daarom ook een taskforce in het leven geroepen. “Zij werken aan een aantal manieren om het effect van de tekorten op te vangen”, aldus Duesmann. “Dit omvat het kijken naar het bouwen van auto’s zonder sommige componenten om deze daarna toe te voegen of het opnieuw specificeren van sommige componenten. Het is een intens gevecht.”

Volgens de Audi-CEO is er ook niet slechts één oorzaak voor het chiptekort. “Het was een perfecte storm van Covid-19, lockdowns, een brand in de chipfabriek van Renesas in Japan, de vrieskou in Texas die de chipproductie daar trof. Wat een ramp. Het gebeurde gewoon en het kon niet worden opgelost, ondanks de kracht van de hele auto-industrie”, aldus Duesmann. Hij geeft aan dat ze zullen kijken hoe zij de toeleveringsketen robuuster kunnen maken, zodat een probleem als deze zich niet meer in deze mate kan voordoen. “Dit kan inhouden dat chips rechtstreeks van chipmakers worden gekocht en alternatieve halfgeleiders worden ontworpen.”

Bijzondere vergelijking

Hoe lang het chiptekort zal aanhouden is slechts afwachten, al hebben meerdere autofabrikanten een wat pessimistisch beeld geschetst. Ford verwacht dit jaar 1,1 miljoen auto’s minder te kunnen maken als gevolg van het grote tekort aan chips. Automaker Stellantis, waar onder andere Peugeot, Alfa Romeo, Fiat, Opel en Citroën onder vallen, verwacht dat het chiptekort richting het einde van dit jaar zal afnemen, maar wil nog niet al te veel dromen van een positief scenario. Het kersverse concern sluit niet uit dat de grote productieproblemen, veroorzaakt door het chiptekort, tot in 2022 kunnen aanhouden.

Tesla-topman Elon Musk vergeleek het chiptekort nog met de enorme run op wc-papier aan het begin van de pandemie. De angst voor een tekort zou bedrijven drijven om veel in te slaan. Daarbij gaf de Zuid-Afrikaan wel aan dat hij niet verwacht dat dit een probleem voor de lange termijn zal zijn.