Bij deze twee automodellen kan het stuur er onderweg af vallen
Het is een cliche uit oude tekenfilms. De hoofdpersoon is onderweg in een auto en heeft opeens het stuurwiel los in zijn handen. Maar bij deze automodellen gebeurt het echt, daarom worden ze teruggeroepen naar de garage.
Laten we beginnen bij het merk waarvan je het niet verwacht: Nissan. Twee Amerikaanse dealers hebben melding gemaakt van een los stuur in een Ariya. Beide misten de centrale bout waarmee het stuur vast had moeten zitten.
Nissan Ariya met missende stuurbout
Nissan kon het probleem traceren naar een monteur die bij meerdere Ariya’s het stuur heeft vervangen vanwege een kwaliteitsissue. Volgens de fabrikant heeft de man de bout vergeten of niet voldoende aangedraaid.
Alle Amerikaanse dealers hebben nu hun Ariya’s geïnspecteerd en in één geval vonden ze een losse stuurbout. Daarom is Nissan North America een terugroepactie gestart. Ruim duizend auto’s moeten gecontroleerd worden. De actie geldt niet voor Nederland.
Tesla al langer bekend met loszittenden sturen
Dan een fabrikant waarvan je wél loszittende sturen verwacht: Tesla. Want door de jaren heen zijn er meerdere gevallen in de publiciteit gekomen.
Daarom is de Nation Highway Traffic Safety Administration een onderzoek gestart naar Tesla. Tot nu toe heeft de organisatie twee meldingen van losse stuurwielen ontvangen. Het gaat in beide gevallen om een Tesla Model Y.
Hoe Tesla jou misleidt met deze veiligheidscijfers over Full Self-Driving
Het onderzoek van de NHTSA betreft meer dan 120.000 Tesla-voertuigen. Of er een terugroepactie komt, is nog niet bekend. De Amerikaanse RDW wil de uitkomst van het onderzoek afwachten.
Over-the-air update voor Full Self-Driving Beta
In februari moest Tesla meer dan 360.000 auto’s een over-the-air update geven. De NHTSA eiste verbeteringen aan het Full Self-Driving Beta-systeem, dat allerlei fouten kon maken.
Tesla Model Y: de EV waar we allemaal op hebben gewacht – Review
Full Self-Driving Beta doet zijn naam geen eer aan en maakt een Tesla niet zelfrijdend. Zowel Autopilot als FSD Beta zijn Level 2-rijassistenten, zoals andere fabrikanten die ook hebben. De bestuurder moet altijd opletten en in kunnen grijpen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
Deze Tesla’s kunnen wel zelf rijden, en ze komen sneller dan je denkt
-
Schrapt Elon Musk de goedkope Model 2? Dit is het plan van Tesla
-
Tesla verliest prijzenoorlog op grootste EV-markt
-
Tesla Model S-occasion kost minder dan goedkoopste nieuwe auto
-
‘Houd op met vernielen van je Cybertruck!’, zegt Tesla tegen kopers
-
In beeld: de allerlaatste generatie Nissan GT-R R35
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Deze onderschatte occasion van 10.000 euro is lekker betrouwbaar
-
Euro NCAP maakt einde aan Tesla-interieurs, dit is waarom
-
Elektrische auto’s saai? Niet deze Tesla Model Y-occasion!