Autovisie
Autovisie Nieuws 22 nov 2021

Beperkte oplage voor Aston Martin V12 Vantage

De Aston Martin V12 Vantage is aanstaande. De Engelse sportwagenbouwer is van plan om de sportcoupé met een knoeperd van een twaalfcilindermotor komend jaar op de markt te brengen. De potentiële kopers krijgen de auto al eerder te zien, nog voordat Aston Martin de nieuwe limited edition met de rest van de wereld deelt.

Slechts 300 stuks

Slechts een stuk of 300 stuks, zoals het er nu naar uitziet, zullen het levenslicht zien. Dat betekent dat de V12 Vantage een waar collectors item wordt. Zijn voorganger, die bij wijze als grap ontstond, maakte destijds deel uit van het reguliere modellengamma, ondanks dat de fabrikant toen overwoog om er een limited edition van te maken. Louter de 517 pk sterke (5.9) V12 Vantage Roadster is in een gelimiteerde oplage gebouwd. Van dat open type met handbak bestaan er slechts 101.

Verhoogde motorkaplijn

Of de nieuwste editie er ook als Coupé en als Roadster komt, is nog niet bekend. Gesignaleerde prototypes van het model bestaan op dit moment alleen uit coupés. Feitelijk bestaat de open V12 Vantage al. De Engelsen lanceerden twee jaar terug de V12 Speedster, waarvan de levering begin dit jaar van start ging. Dat tot 88 stuks gelimiteerde model is grotendeels gebaseerd op de Vantage. Om de V12-motor voorin te krijgen, hebben de Engelse techneuten het subframe van de grotere DBS genomen en de hoogte van de motorkaplijn vergroot.

Dit is de definitieve Aston Martin V12 Speedster | Sjoerds Weetjes 252

De in Engeland gebouwde krachtbron is eveneens afkomstig van de grotere GT-modellen. Hij kent onveranderd een slagvolume van 5,2 liter en beschikt over twee turbo’s. Het vermogen bedraagt liefst 700 pk, waarmee die 25 pk inlevert ten opzichte van de DBS. Wat koppel betreft, heeft Aston Martin de krachtbron geknepen tot 753 Nm in plaats van de 900 Nm in het DBS-model. Ter vergelijking, de sterkste Vantage is nu goed voor maximaal 530 pk. Aston Martin V12 Speedster

Carbon fibre koetswerk

Het is aannemelijk dat Aston Martin grotendeels dezelfde modificaties aan de Vantage-architectuur doorvoert dan het voor de voorruit- en dakloze Vantage deed. De fabrikant komt vermoedelijk na de presentatie van het carbon fibre-model aan zijn klanten met de specificaties naar buiten.

Einde van de V12-motor

Aston Martin liet al eerder aan Autovisie weten dat de huidige Vantage de laatste editie is met verbrandingsmotoren. De opvolger van de sportwagen, die voor 2025 op de agenda staat, krijgt een elektrische aandrijflijn. Dat geldt overigens ook voor de vervangers van de DB11 en de DBS. Het merk neemt echter geen afscheid van benzinemotoren. Naast de bestaande productlijnen komen supercars met een centraal geplaatste krachtbron. Deze Valhalla en Vanquish gedoopte modellen krijgen de beschikking over een V8-motor. Voor de V12-krachtbron is geen toekomst meer na rond 2024. De fabrikant richt zich volledig op V8-benzinemotor en puur elektrische aandrijving.

Sjoerds Weetjes Aston Martin V12 Vantage

Zoals geschreven, de vorige generatie Vantage bestond uit de V8 Vantage en V12 Vantage. Wat de verschillen tussen de twee compacte sportwagens zijn, legt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je uit in aflevering van Sjoerds Weetjes 62.