Autovisie
Autovisie Nieuws 24 jun 2020

“V12 Vantage is technisch mogelijk”

Met de V12 Speedster toont Aston Martin aan dat het ook een V12-blok in het chassis van de Vantage kan hangen. Dan is natuurlijk de vraag of er ook een V12 Vantage komt, zoals die er van de vorige editie wel was.

De designbaas Marek Reichmann zet de deur op een kier. Hij ziet het wel zitten. Op de vraag of de sportcoupé er ook daadwerkelijk komt, geeft hij geen antwoord. Technisch is het mogelijk. Om de V12-motor voorin te lepelen is bijvoorbeeld de motorkap-lijn verhoogd, aangezien de twaalfpitter hoger is dan de V8.

V12 Speedster heeft hem al

Voor de V12 Speedster is het blok in ieder geval niet aangepast. De specificaties daarentegen zijn afwijkend ten opzichte van het topmodel DBS, waarin de krachtbron eveneens hangt. Aston Martin schroeft het vermogen terug tot 700 pk (was 725 pk) en reduceert de trekkracht tot 753 Nm in plaats van 900 Nm in de DBS. In het geval van de 1800 kg zware V12 Speedster betekent dat een top van 300 km/h (naar verluidt gelimiteerd) en een sprinttijd van 0-100 km/h en 0-200 km/h in respectievelijk 3,5 en 10,2 tellen. Aston Martin V12 Speedster Cito Eindhoven

Vorige editie startte als showcar

Van de vorige generatie Vantage leverde Aston Martin al een V12-versie. Dat model was nooit gepland, maar de krachtbron werd bij wijze van spreken in de compacte sportwagen gelepeld. Daartoe werd de complete neus hertekend.

Lees onder de video verder

V6 voor alle Aston Martins

Van de V12-motor leidt Aston Martin een zescilinder af en dat blok komt in verschillende configuraties en in diverse Aston Martin-modellen te hangen. Dat heeft Andy Palmer, de CEO van het sportwagenmerk, kort voor zijn aftreden laten weten. De ontwikkeling van de krachtbron nadert het einde. In 2022 moet de motor debuteren in het eerste model, de tot 500 stuks gelimiteerde Valhalla. Na de introductie in die gelimiteerde sportcoupé verschijnt de krachtbron in de ‘meeste’ andere modellen, zoals de Vantage en de Vanquish.

AMG-motor eruit

Aston Martin brengt de V6 in verschillende geëlektrificeerde varianten, al dan niet met stekkeraansluiting. Wat waarin komt, zegt de fabrikant nog niet, maar het staat vast dat drie jaar nadat de geblazen 3.0 V6 op de markt is gekomen, de krachtbron in nagenoeg alle types beschikbaar is. Hij vervangt de huidige V8 uit de Mercedes-AMG C63, aangezien het einde van die krachtbron in zicht is en hij zal worden afgelost door een geëlektrificeerde viercilinder, zo weet Aston Martin over de AMG-strategie.