Is de Aston Martin V12 Vantage definitief onderweg?

Met de V12 Speedster gaf Aston Martin al aan dat het een V12-motor in de compacte afmetingen van een Vantage krijgt. Dat daarvoor wel het voorste subframe aangepast moest worden, is slechts een detail. De fabrikant bekijkt momenteel of het dat vaker gaat doen dan bij de 88 Speedsters, zodat de overheerlijke V12 Vantage een vervolg krijgt.

Op de Nordschleife is Aston Martin momenteel actief aan het rijden met een gecamoufleerde Vantage. De fabrikant plant voor de sportwagen, die leverbaar is als Coupé en als Roadster, een ingrijpende facelift. Autovisie-lezers weten dat die opfrisbeurt op stapel staat, want hun lijfblad maakte dat als eerste wereldkundig. Die facelift maakt deel uit van een vierluik, want ook de DB11, DBS en DBX worden binnen enkele maanden onder handen genomen. De ingrijpende lijst modificaties moet de modellen door hun laatste levensfase helpen, want in 2025 staat de nieuwe generatie sportwagens klaar. Dat worden overigens elektrische modellen, zoals Aston Martin-ceo Tobias Moers als eerste tegen Autovisie vertelde!

Engelse V12-motor

De facelift voor de Vantage moet de sportwagen naar een hoger niveau tillen. Daarnaast plant de fabrikant de introductie van een uitvoering met V12-motor. Voor de toepassing van de twaalfcilinder is alles vóór de A-stijl aangepast. De aluminium basisstructuur zal deels bestaan uit het subframe van de grote DBS. Het is de bedoeling om de V12-versie naast de V8-uitvoering aan te bieden. De V8 blijft de 4.0-motor van AMG. De V12 is het blok zoals Aston Martin dat sinds enkele maanden in Groot-Brittannië vervaardigd, de 5,2 liter met dubbele turbo. Aston Martin V12 Speedster

Geëlektrificeerde V6 maakt plaats voor V8 PHEV

Verhalen over de introductie van een V6 zijn inmiddels achterhaald. Nu bracht Autovisie als allereerste medium in de wereld het nieuws dat Aston Martin met een V6-krachtbron -afgeleid van de V12-krachtbron– zou komen. Geen woord aan gelogen, maar we konden als eerste melden dat bij gebrek aan financiële middelen de zescilindermotor inmiddels van de baan is. Tobias Moers vertelde Autovisie vorig jaar dat de geëlektrificeerde zescilinder niet zonder extreem hoge kosten aan de Euro7-normering zou voldoen. Vandaar dat de voormalige topman van Mercedes-AMG de V6 schrapte en uit het magazijn van zijn vorige werkgever de V8-stekkerhybride trekt. Die aandrijflijn verschijnt in de Vanquish en Valhalla om zodoende de CO2-reductie in de sportwagenlijn te realiseren. Zoals geschreven stappen de opvolgers van de Vantage, DB11 en DBS over op een elektrische aandrijflijn.

“V12 Vantage is technisch mogelijk”

Einde V12-motor voor Aston Martin in zicht

Sjoerds Autoweetjes #24: Aston Martin Vantage met middenmotor

De V12-motor van Aston Martin is er in verschillende configuraties. Uit het slagvolume van 5,2 liter persen de Engelsen momenteel 639 (DB11) tot 725 pk (DBS en V12 Speedster) met een maximum koppel van 900 Nm. Voor de Vantage zal de aandrijflijn gelijk zijn aan die van de V12 Speedster en dat betekent een gereduceerde trekkracht. De transmissie neemt de aandrijflijn van de DB11 over. In de vorige V12 Vantage, die in lage echter niet gelimiteerde verkoopvolumes verscheen, monteerde Aston Martin een atmosferische twaalfpitter met een cilinderinhoud van 5,9 liter en een vermogen van 519 en later (als S) 573 pk.

V8 Vantage vs. V12 Vantage

Hoewel de vorige Vantage als V8 Vantage werd gepresenteerd, was de toevoeging van de ‘V8’ niet gekozen omdat er later een V12-versie zou volgen. De V12 Vantage stond oorspronkelijk niet gepland, zoals je in deze oudere aflevering van Sjoerds Weetjes hoort en ziet.