Einde V12-motor voor Aston Martin in zicht

Aston Martin zou naar eigen zeggen de laatste fabrikant met een V12-model zijn. Zo ziet het er nu niet meer naar uit. De dagen van de Aston Martins twaalfcilinder zijn geteld.

Onder supervisie van de nieuwe ceo Tobias Moers is het einde van de V12-motor aangekondigd. Tegenover Autovisie zegt de topman dat de klanten nog steeds een sportwagen met twaalfcilinder wensen, maar dat de regelgeving de krachtbron de nek omdraait. De Euro7-emissienorm is funest voor het blok. Wanneer Aston Martin de laatste V12-motor bouwt, geeft Moers niet aan.

Astongate - Aston Martin DBS Superleggera 007 Edition
Aston Martin DBS Superleggera 007 Edition

Opvolgers sportwagens in 2025

Maar Moers zegt wel dat in 2025 of 2026 de opvolgers van de Vantage, DB11 en DBS verschijnen en in de (gelimiteerde) V12 Speedster, DB11 en DBS hangt momenteel een V12-motor. De DBX kent geen twaalfcilinder als motoroptie. Dat model krijgt het blok ook niet. Technisch niet haalbaar, stelt Moers. Het topmodel van de DBX-lijn dat aanstaande is -tezamen met nieuwe carrosserievarianten- wordt uitgedost met een opgevoerde V8-motor van Mercedes-AMG, waarmee de sportiefste DBX de krachtigste SUV in zijn segment wordt.

Waar voor de DBX sowieso geen twaalfpitter staat gepland, krijgen ook de opvolgers van de DB11 en DBS geen twaalfcilinder meer. Sterker nog, Moers geeft aan dat het voor de luxe GT’s is gedaan met verbrandingsmotoren. De Engelse autobouwer werkt momenteel aan een elektrisch aangedreven architectuur en die bodemsectie dient als basis voor de vervangers van de DB11 en DBS. Vanaf 2025 moeten die elektrische modellen op de markt komen.

Waarom niet iedereen in rij voor Aston Martin One-77 stond – Sjoerds Weetjes 234

De Vanquish zoals Aston Martin hem zelf niet wilde – Sjoerds weetjes 147

Waarom de Aston Martin V12 Vanquish werd uitgesteld – Sjoerds Weetjes 153

Alles wat je moet weten over de Aston Martin DBX! – Sjoerds Weetjes #159

DB11 en DBS worden elektrisch

Aston Martin stapt vooralsnog niet helemaal over op elektrische modellen. De Vantage, DB11 en DBS krijgen elektrische aandrijving, maar een nieuwe lijn middenmotorsportwagens zal beschikken over hybride-aandrijving. Het gaat om de definitieve versie van de Valhalla en de nieuwe Vanquish. In de tweede helft van dit decennium bestaat Aston Martins motorenprogramma uit een V8-motor in meerdere configuraties en uit een elektromotor. Aston Martin V12 5.2 V12 Twinturbo DB11

De twaalfcilindermotor komt in het gamma dus niet meer voor en dat betekent dat de laatste motor van Aston Martin zelf bijna een feit is. Hoewel gebaseerd op Ford-architectuur is de krachtbron in de afgelopen jaren door de Engelse autobouwer zelf doorontwikkeld. Waar het blok van start ging met een slagvolume van 5,9 liter, meet de V12-krachtcentrale inmiddels 5,2 liter. Door er twee turbo’s op te schroeven ligt het vermogen voor de sterkste configuratie inmiddels boven de 700 pk. De productie van de twaalfpitter is in handen van Aston Martin zelf. Let wel, in Groot-Brittannië. Een kleine maand geleden verplaatste het merk de productielijn van Duitsland, waar op het Ford-fabrieksterrein in Keulen een Aston Martin-faciliteit stond, naar Engeland.

Geëlektrificeerde toekomst

Het Engelse merk ziet elektrisch en elektrificatie als de weg naar de toekomst. In 2030 verwacht Tobias Moers dat de helft van de Aston Martins verkoop uit elektrische modellen bestaat. De andere helft heeft een geëlektrificeerde aandrijfbron.