‘Audi brengt productie Q8 E-tron onder in Brussel’
Goed nieuws voor de Audi-fabriek in Vorst, want het moederconcern brengt naar verluidt de productie van de volgende generatie Q8 bij Audi Brussels onder. De fabriek maakt momenteel alleen de E-tron in twee varianten.
Aan de ontwikkeling van de volgende generatie Audi Q8 wordt momenteel hard gewerkt. De auto komt er ditmaal niet alleen met verbrandingsmotoren, ook een elektrische versie staat op de agenda. In 2026 moet de grote SUV verschijnen. Volgens het Duitse autovakblad Automobilwoche komt de Q8 E-tron direct ook beschikbaar. Volgens het medium zal de bouw van de elektroversie in Brussel worden ondergebracht.
100.000 E-trons
Audi Brussels, zoals de fabriek officieel heet, is reeds gespecialiseerd in elektrische modellen. Het bouwt sinds 2018 de E-tron. Daarvan bestaan twee varianten, de SUV en de Sportback. Beide zien in België het levenslicht. Op dit moment is de Belgische fabriek de enige locatie ter wereld waar ze van de band rollen. De bouw van de E-tron als SUV-variant gaat echter op korte termijn ook in China plaatsvinden. In België zijn inmiddels al meer dan 100.000 exemplaren van de E-tron vervaardigd.
Historie Audi Brussels
Audi Brussels bestaat sinds 2007, nadat de autobouwer de faciliteit van Volkswagen overnam. De bouw van de A3 Sportback werd er direct ondergebracht en liep door tot mei 2010. De fabriek kreg er meteen een ander model voor terug, de A1. In de eerste twaalf maanden vervaardigde Audi er liefst 100.000, in de eerste 4,5 jaar precies 500.000. Aan het gamma voegde Audi in 2011 de vijfdeurs Sportback toe. Na de bouw van de laatste A1, waarvan de opvolger naar Spanje verhuist, heeft Audi de productiefaciliteit heringericht, zodat het de E-tron kon gaan maken. Oorspronkelijk zou de E-tron er alleen als SUV komen, maar onder druk van de designafdeling en de toenmalige verkoopdirecteur verscheen de auto ook als Sportback.
Opgericht in 1948
De geschiedenis van de fabriek gaat terug naar 1948. D’Ieteren, de huidige importeur van onder andere Volkswagen in België, startte toen de bouw van Studebakers in België. Later volgden ruim een miljoen Volkswagens Kever en werd Porsche aan het productieprogramma toegevoegd. In 1970 kwam de fabriek in handen van Volkswagen, dat er onder andere de Passat, Golf, Polo en Lupo maakte. Ook de eerste Seat Toledo en enkele tienduizenden exemplaren van de Leon zagen er het levenslicht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland
-
Prijs van de Mercedes-AMG E 53 bekend en die is… merkwaardig
-
Deze elektrische auto’s kun je nog in 2024 verwachten
-
Let op: nieuw soort flitsers geplaatst en de boetes zijn niet mals
-
Duik in de prijslijst: Ford Bronco eindelijk in Nederland
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Voor het bpm-bedrag van de nieuwe Volkswagen Golf, kocht je ooit bijna een nieuwe
-
Deze elektrische Polestar kan sneller laden dan jij kan tanken
-
Volkswagen maakt minder winst door EV’s, maar verdient geld aan dit Chinese merk
-
Dit kost de goedkoopste Alfa Romeo, de Junior, in Nederland
-
Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range
-
Elektrische cabrio: dit kost de MG Cyberster (in Nederland)