Ook Alfa Romeo gaat op retrotour: ‘nieuwe GTV in de maak’

Autofabrikanten duiken vandaag de dag maar al te graag in hun eigen geschiedenisboeken om de toekomst rooskleurig te maken. Zo ook Alfa Romeo, dat werkt aan een ‘moderne GTV’.

In een wereld waar het delen van platforms en technieken tussen merken steeds vaker gebeurt, is het lastig om nog met een onderscheidend model te komen. En dus moeten fabrikanten hun klanten op een unieke manier aanspreken. Een manier om dat te doen, is door de geschiedenisboeken in te duiken en een retromodel uit te brengen. Het werkt, getuige de successen die bijvoorbeeld Fiat en Mini sinds de eeuwwisseling hebben geboekt. Een recent voorbeeld is Renault, dat begin dit jaar alle lof kreeg voor de moderne en elektrische SuperCinq.

Interesse

Ook Alfa Romeo is bezig met een vergelijkbaar plan. Volgens het Britse Autocar heeft het concrete plannen om de legendarische GTV-naam nieuw leven in te blazen. Dat is overigens nog door niemand in het Italiaanse kamp bevestigd, maar de kersverse ceo Jean-Phillipe Imparato heeft al laten weten “geïnteresseerd te zijn in een GTV.”

Wat de plannen precies zijn, is voor nu onduidelijk, al zegt Autocar dat het denkt te gaan om een twee- of vierdeurs coupé. Een elektrische aandrijflijn lijkt zeer aannemelijk, maar ook de aanwezigheid van een verbrandingsmotor is zeker niet uitgesloten. Is dat het geval, dan wordt de nieuwe Alfa Romeo GTV een directe concurrent van bijvoorbeeld de BMW 4-Serie Gran Coupé, die in de vorm van de i4 ook een elektrische broer heeft.

Alfa Romeo’s toekomstplannen zijn wéér ambitieus

Het idee om een nieuwe GTV te bouwen, is overigens niet nieuw. Al in 2018 liet Alfa Romeo weten aan een model te werken met exact die naam. De Italianen waren destijds al van plan om onder de namen GTV en 8C twee nieuwe sportwagens op de markt te brengen. Zo ver kwam het tot nu toe dus helaas nog niet.

Historie Alfa Romeo GTV

Het is alweer even geleden dat Alfa Romeo de GTV-naam gebruikte. Eind jaren 60 plakten de Italianen de drie letters al op de 105 en 115 coupé, waarna de Alfetta er in de jaren 70 en 80 aan moest geloven. Pas in de jaren 90 werd de naam GTV voor het eerst enkel als modelnaam gebruikt. Die sportcoupé met het prachtige Pininfarina-koetswerk, rolde tussen 1994 en 2005 in Milaan en Turijn van de band. Dat waren overigens allemaal tweedeurs coupés, dus een vierdeurs variant – zoals nu genoemd – zou een primeur zijn voor het GTV-label.

Koopwijzer: occasion Alfa Romeo GTV/ Spider

Het zou overigens niet het enige retromodel zijn dat Alfa Romeo wil lanceren. Naar verluidt denkt Imparato ook aan een wedergeboorte van de Spider, die in 2010 – na vele decennia – van het toneel verdween. “Ik houd van de Spider. Maar sta het toe dat ik Alfa Romeo eerst naar een acceptabel economisch niveau breng, en dan praten we verder”, zo laat de Alfa-baas weten. Autocar meldt ook dat er intern wordt gesproken over een opvolger van de Mito. Die zou in dat geval een platform delen met de nieuwe en aankomende Lancia Ypsilon, en essentieel zijn om een nieuw en jong publiek voor Alfa Romeo aan te spreken.

Koopwijzer: occasion Alfa Romeo Brera (2005-2010)

Eerst SUV’s

Desondanks zijn de Italianen nu vooral druk met de ontwikkeling van compacte SUV’s. De langverwachte Tonale is immers nog steeds niet klaar voor productie, omdat diens PHEV-aandrijflijn op dit moment niét aan de standaarden van Alfa Romeo zou voldoen. Naar verluidt werkt het merk ook aan een instap-SUV, als broertje van bijvoorbeeld de Citroën C4, Peugeot 2008 en Fiat 500X.