‘Audi brengt productie Q8 E-tron onder in Brussel’
Goed nieuws voor de Audi-fabriek in Vorst, want het moederconcern brengt naar verluidt de productie van de volgende generatie Q8 bij Audi Brussels onder. De fabriek maakt momenteel alleen de E-tron in twee varianten.
Aan de ontwikkeling van de volgende generatie Audi Q8 wordt momenteel hard gewerkt. De auto komt er ditmaal niet alleen met verbrandingsmotoren, ook een elektrische versie staat op de agenda. In 2026 moet de grote SUV verschijnen. Volgens het Duitse autovakblad Automobilwoche komt de Q8 E-tron direct ook beschikbaar. Volgens het medium zal de bouw van de elektroversie in Brussel worden ondergebracht.
100.000 E-trons
Audi Brussels, zoals de fabriek officieel heet, is reeds gespecialiseerd in elektrische modellen. Het bouwt sinds 2018 de E-tron. Daarvan bestaan twee varianten, de SUV en de Sportback. Beide zien in België het levenslicht. Op dit moment is de Belgische fabriek de enige locatie ter wereld waar ze van de band rollen. De bouw van de E-tron als SUV-variant gaat echter op korte termijn ook in China plaatsvinden. In België zijn inmiddels al meer dan 100.000 exemplaren van de E-tron vervaardigd.
![audi fabriek brussel](https://img.autovisie.nl/images/DbvVuF09uTV4lPAqwqCv43Aj6kw=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Faudi-fabriek-brussel.png)
Historie Audi Brussels
Audi Brussels bestaat sinds 2007, nadat de autobouwer de faciliteit van Volkswagen overnam. De bouw van de A3 Sportback werd er direct ondergebracht en liep door tot mei 2010. De fabriek kreg er meteen een ander model voor terug, de A1. In de eerste twaalf maanden vervaardigde Audi er liefst 100.000, in de eerste 4,5 jaar precies 500.000. Aan het gamma voegde Audi in 2011 de vijfdeurs Sportback toe. Na de bouw van de laatste A1, waarvan de opvolger naar Spanje verhuist, heeft Audi de productiefaciliteit heringericht, zodat het de E-tron kon gaan maken. Oorspronkelijk zou de E-tron er alleen als SUV komen, maar onder druk van de designafdeling en de toenmalige verkoopdirecteur verscheen de auto ook als Sportback.
![audi e-tron](https://img.autovisie.nl/images/nB0ZZ-6aZJXHQ4-gLXL5POG7dz4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FAudi-brussel-100000.jpg)
Opgericht in 1948
De geschiedenis van de fabriek gaat terug naar 1948. D’Ieteren, de huidige importeur van onder andere Volkswagen in België, startte toen de bouw van Studebakers in België. Later volgden ruim een miljoen Volkswagens Kever en werd Porsche aan het productieprogramma toegevoegd. In 1970 kwam de fabriek in handen van Volkswagen, dat er onder andere de Passat, Golf, Polo en Lupo maakte. Ook de eerste Seat Toledo en enkele tienduizenden exemplaren van de Leon zagen er het levenslicht.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?