Autovisie
Autovisie Nieuws 26 mrt 2021

Aston Martin Vantage F1 Edition verpulvert Vantage-tijd

Wie had dat gedacht! Aston Martin gaat met de Vantage F1 Edition een snelle tijd op de Nordschleife neerzetten. Dat is iets waar je de Engelse sportwagenbouwer nooit eerder over hoorde praten, toch?

Dat klopt. Een enkele uitvoering daargelaten (zoals de Vantage N420), maar de straatauto’s van Aston Martin zijn bedoeld voor een relaxte en snelle rit op de openbare weg. Het zijn luxe Gran Turismo’s met een fabelachtig ontwerp en een nieuwe luxe, waarmee je feitelijk nérgens naar toe te rijdt. En dat terwijl het merk racehistorie kent. Nu doelen we niet op de deelname aan de Formule 1 van vroeger, waaraan dit jaar met een eigen team een vervolg wordt gegeven, ook langeafstandsraces zoals de 24 Uursrace van Le Mans. En ook aan het DTM verbond Aston Martin zijn naam. Die circuitdeelnames werden nauwelijks vertaald naar de openbare weg. Weliswaar komen er in samenwerking met Red Bull de twee gelimiteerde hypercars Valkyrie en Valhalla, een andere link tussen autosport en de straatauto’s is er niet.

Topman van AMG

Dat gaat veranderen, zo lijkt het. Aston Martin is sinds een jaar in andere handen en de aandeelhouder heeft direct een andere ceo gecharterd. Het is niemand minder dan Tobias Moers, voormalig topman van Mercedes-AMG. Anders dan andere ceo’s is Moers op de eerste plaats een diehard techneut. Hij werkte enkele decennia voor AMG. En wie AMG zegt, zegt de snelste rondetijd op de Nordschleife. Met de GT Black Series wist Mercedes-AMG als rapste serieproduct de dik 20 kilometer lange baan te ronden.

Aston Martin Vantage F1 Edition is Safety Car voor openbare weg

De ándere, nieuwe F1 Safety Car: Aston Martin Vantage

Groot verschil

Moers hecht waarde aan die rondetijden en dat brengt hij ook binnen Aston Martin tot uiting. Het testteam van Aston Martin heeft een technische centrum langs de wereldberoemde baan. Een deel van het testwerk wordt op de Nordschleife gedaan. Of de fabrikant al getracht heeft een snelle ronde neer te zetten, is niet bekend. De fabrikant geeft aan dat het verwacht dat de Vantage F1 Edition een rondetijd van zeven minuten en dertig seconden zal neerzetten. Mocht de testrijder van Aston Martin die tijd ook echt neerzetten, dan is de F1 Edition zo’n dertien seconden rapper op de baan dan de Vantage. Overigens heeft Aston Martin de tijd van de Vantage niet zelf neergezet. Het was het Duitse automagazine Sport Auto dat de snelle rit ondernam.

200 kg extra downforce

Behalve de rondetijd op de Nordschleife verschillen de Vantage en de Vantage F1 Edition op tal van punten. Dat start bij de uitstraling van het model. Aston Martin kleedt de F1 Edition aan met een gewijzigde frontsplitter, achterspoiler en bodemplaat. De aanpassingen resulteren in 200 kg extra aan downforce. Wat het onderstel aangaat, zijn veren en dempers anders en staat de F1 Edition op 21-inch wielen met Pirelli P Zero-banden. Op technisch vlak heeft de technische afdeling van de Engelse autobouwer 25 pk weten te verwijderen. De van AMG afkomstige V8-motor met een slagvolume van 4,0 liter levert nu 535 pk. Door de extra peekaas zet de Vantage Coupé een topsnelheid neer van 314 km/h en staat de 100 km/h in 3,6 tellen op de snelheidsmeter. Als Roadster haalt de F1 Edition 305 km/h en duurt de sprint van 0 naar 100 km/h 3,7 seconden.

Hot lap TT Circuit Assen: Aston Martin Vantage

Vanaf mei leverbaar

Wanneer Aston Martin de definitieve tijd communiceert, is niet bekend. De marktintroductie van de sportwagen staat voor mei gepland. De F1 Edition is geen genummerde limited edition, maar wel een speciale serie.

Deze auto’s deden ook rond de 7:30 minuten over een ronde op de Nordschleife:

7:28.71 Porsche Carrera GT (2008)
7:29.03 Nissan GT-R (2009)
7:29.81 Porsche Panamera Turbo (2020)
7:29.90 Chevrolet Corvette C8 (2020)
7:30.00 Mercedes-Benz SLS AMG GT (2012)
7:30.41 Porsche 911 Carrera S 992 (2019)
7:32.00 Porsche 911 GT2 997 (2007)
7:32.00 Porsche 911 GT3 991 (2013)