Droomauto van Volkswagen krijgt wat meer vorm
Volkswagen richt zich momenteel vol op de uitbreiding van het MEB-programma, maar het volgende hoofdstuk krijgt ook stukje bij beetje meer vorm. Zo laat Herbert Diess, ceo van de Volkswagen Groep, nu een volgende schets van de ‘droomauto’ zien.
Die droomauto kondigde de Duitse autobouwer onlangs aan, toen het de toekomststrategie met de wereld deelde. Het merk liet toen weten in 2026 met de Trinity te komen, een vlaggenschip voor de Volkswagen-tak op het gebied van elektrotechniek, connectiviteit en autonoom rijden.
Korte neus
Volkswagen deelde toen enkel een duistere schets met de contouren van die auto, maar inmiddels heeft Diess een volgende schets getoond met een duidelijke afbeelding van de Trinity. Zeker is dat het een grote sedan wordt, al zal dat geen auto worden met de bekende proporties van een dergelijke carrosserie. Reken op een groot leefcompartiment met een korte neus en overhang. Dat wordt bevestigd op de nieuwe schetsen uit Wolfsburg.
Uiteraard zegt de afbeelding nog weinig over de nieuwe Trinity. Diess deelt de afbeeldingen om te laten zien waar het ontwerpteam in Berlijn momenteel mee bezig is. Naast een schets van de Trinity deelt de topman ook een schets van een volledig elektrische MAN-vrachtwagen, die autonoom kan rijden.
Personaliseren van auto’s
De Volkswagen Trinity gaat volgens Volkswagen ook de manier van personalisatie veranderen. Het zegt vanaf dat moment, 2026 dus, minder carrosserievarianten en uitvoeringen van modellen op de markt te willen brengen. Klanten kopen bij de dealer dan een auto die in de basis gelijk aan elkaar zijn, waarna het personaliseren pas begint als de auto op je oprit staat. Het personaliseren van auto’s verandert volgens de fabrikant van hardware naar software, en dat betekent dat autobezitters constant bepaalde functies kunnen in- en uitschakelen en zo hun eigen auto kunnen creëren.
Voordat het zover is, breidt Volkswagen eerst het ID.-programma uit. Later dit jaar verschijnen de ID.4 GTX (een sportieve variant van de ID.4) en de ID.5, een coupé-variant van de ID.4. Daarna zien we een grote zevenzitter, de ID.6. Volgend jaar is het de beurt aan de ID.Buzz. Een elektrische stationwagon en stadsauto zullen ook nog volgen, in de vorm van een ID.1 en ID.2. De kleinere modellen worden echter ontwikkeld door Seat, dat de verantwoordelijkheid voor een elektrische stadsauto van de VW Groep wil opeisen.
Fout of verstopte teaser? Dit is de aankomende Volkswagen ID.2 X
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024