Mercedes-AMG GT R is nieuwe safety car Formule 1
Over enkele dagen gaat het Formule 1-seizoen 2018 van start. Op de grid zien we geen lieftallige dames meer, maar wel nog steeds een Mercedes-AMG als ‘safety car’. Een Mercedes-AMG GT R dit keer.
En dat betekent dat Bernd Mayländer – die al sinds 2000 de Formule 1-safety car bestuurt – in het komende seizoen 585 pk onder zijn rechtervoet heeft. Precies 75 pk meer dus dan vorig jaar, toen hij genoegen moest nemen met een Mercedes-AMG GT S.
Sinds 1996
Mercedes-Benz levert al sinds 1996 de safety cars voor de Formule 1. Door de jaren heen hebben onder meer de CL 55 AMG, CLK 55 AMG, SLK 55 AMG, CLK 63 AMG en SLS AMG dienst gedaan.
Lamborghini Countach
De allereerste safety car in de Formule 1 was de Porsche 914 in 1973. In de decennia daarna zijn een aantal opmerkelijke modellen voor het startveld uitgereden, zoals de Lamborghini Countach, Porsche 911 GT2 (993), Renault Clio Williams en de Fiat Tempra.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Renault Twingo en Tesla Model Y-concurrent van BYD – Parijs Motor Show deel 1
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De nieuwe Alpine A110 R Ultime is gruwelijk duur
-
Mini John Cooper Works Electric en Aceman is sneller dan een Ferrari
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig