Aston Martin kruipt uit een heel diep dal
Het management van Aston Martin gaat ervan uit zijn verkoopdoelstelling voor 2021 ook daadwerkelijk te realiseren. Na negen maanden is de Engelse autobouwer zo’n 1850 auto’s verwijderd van het doel.
Aston Martin heeft in het derde kwartaal van 2021 orde op zaken gesteld en 1350 auto’s afgeleverd. Door onder andere de productie van de DBX te stroomlijnen, steeg de afzet over de eerste negen maanden van dit jaar tot 4150 exemplaren. Voor het laatste kwartaal van dit jaar verwacht de autobouwer zeker 1850 auto’s af te kunnen leveren.
Gevleugelde merk
De fabrikant zou met een jaarafzet van 6000 stuks weer op het niveau van 2019 zitten, toen er nagenoeg evenveel auto’s werden afgeleverd. Het merk had toen echter alleen de sportwagens in het gamma. De DBX volgde pas in 2020. De komst van de eerste SUV van het gevleugelde merk was vorig jaar niet zichtbaar. Vanwege de coronacrisis moest Aston Martin noodgedwongen de fabriek sluiten en de productielijn meerdere malen stilleggen. Vorig jaar rolden er slechts 4150 auto’s naar de dealers.
Bewerkelijke handelingen
Aston Martin heeft van de productieonderbreking gebruik gemaakt en het productieproces van onder andere de DBX efficiënter te maken. Het merk wijzigde bijvoorbeeld enkele (bewerkelijke) handelingen. Ook verdwenen er enkele opties. Tegelijkertijd voerde Aston Martin een kwaliteitsverbetering in de fabrieken te Gaydon en St. Athan door.
Alle regio’s in de plus
De groei dit jaar zie je terug in alle regio’s. De Amerikaanse markt eiste 320% meer auto’s op, 1.438 in totaal. Op het vasteland van Europa en in het Midden-Oosten kregen 104% meer klanten hun auto afgeleverd. In Groot-Brittannië nam de afzet met 55% toe, terwijl in de rest van de wereld 291% meer registraties plaatsvonden, waarvan 606% meer in China.
Groei in Nederlandse registraties
Aston Martin wil de groei doorzetten. Voor 2024/2025 rekent het merk op een jaarverkoop van 10.000 stuks. Om dat doel te bereiken maakte Aston Martin eerder bekend in Nederland met één officiële dealer verder te gaan, Kroymans in Hilversum. Cito Motors Eindhoven blijft service-dealer voor het Engelse merk. De twee bedrijven tezamen registreerden dit jaar 21 auto’s, zes meer dan in de eerste negen maanden van 2020. Van deze op Nederlands kenteken geregistreerde modellen, zijn de optelsom van zeven maal een DBS, dertien maal een DBX en één maal een Vantage. Niet alle door Cito en Kroymans verkochte Aston Martins krijgen een gele registratieplaat. Zo leverden de bedrijven meer dan één Vantage af en verschenen ook enkele V12 Speedsters op de weg.
Video Aston Martin
Van de Victor bestaat er maar één
De Aston Martin DBX uitgelicht
Deze DBS is niet te koop, je krijgt hem cadeau
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China