Topmodel Aston Martin DBX gaat meedoen met de grote jongens
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faston-martin-dbx_06.jpg)
Na een valse start voert Aston Martin de productie van de DBX langzaam op en maakt het bedrijf zich op voor de eerste gezinsuitbreiding. Er komt een sportief topmodel van de SUV aan en wel op zeer korte termijn.
Alle ogen waren de afgelopen jaren op de DBX gericht, want met die SUV duikt Aston Martin in het sterk groeiende marktsegment van de luxe-SUV’s. Voor een merk als Aston Martin betekent de DBX de introductie van een volumemodel. Er werd in Wales speciaal een nieuwe fabriek met een productiecapaciteit van 7000 eenheden (gelijk aan de totale productie in Gaydon) op jaarbasis neergezet. Op het moment dat de productie voor de op voorhand 2000 verkochte exemplaren goed en wel van start ging, trof de coronacrisis Groot-Brittannië. Aston Martin werd genoodzaakt de bouw van de DBX te onderbreken.
Operationele onvolkomenheden
Het kwam Tobias Moers eigenlijk wel heel goed uit, want de vorige topman van Mercedes-AMG inspecteerde bij zijn aantreden als ceo van Aston Martin enkele verbeterpunten. Tijdens het doorlichten van het bedrijf zag hij veel inefficiënte zaken. Naast operationele onvolkomenheden was onder andere de uitrusting van de DBX een probleem. Binnen Aston Martin werd geïnventariseerd wat de klanten aan aankleding van de DBX wensten en hoe de fabrikant de SUV had gespecificeerd. De standaarduitrusting werd herzien, waarbij veelgevraagde opties van de accessoirelijst naar de uitrustingslijst verhuisden.
De spannendste Aston Martin sinds tijden – Aston Martin DBX – Review
Moers hield ook de DBX als product tegen het licht en zag besparingsmogelijkheden voor het productieproces. Een voorbeeld? Een artistiek element op het binnenste deurpaneel vergde een extra productiehandeling, wat dus meerkosten betekende zonder dat het voor de klant of het product meerwaarde opleverde. Het werd geschrapt.
Er is vraag naar
De bouw van de DBX loopt inmiddels en de klanten ontvangen hun SUV. Maar ondanks de vertraging in levering werd op de technische afdeling reeds naar een extra versie gekeken. Moers bevestigt dat er zo’n sportief topmodel komt. De reden is simpel: er is vraag naar. De Duitser hint op de sterkste SUV in zijn klasse, maar verzuimt overigens de referentie te noemen. Een Porsche Cayenne Turbo komt tot 550 pk, een Maserati Levante Trofeo reikt tot 580 pk uit de V8 en de Lamborghini Urus haalt 650 pk uit zijn V8.
Maximaal 730 pk
De DBX komt in zijn huidige hoedanigheid met 550 pk voor de dag, die geput wordt uit een 4.0 V8-motor. Nu is de rek nog niet uit dat van Mercedes-AMG betrokken blok, want de leverancier biedt de krachtbron in zijn eigen SUV’s met onder andere 571 en 612 pk aan. In de sportwagens levert de krachtbron zelfs 585, 639 of zelfs 730 pk. Moers geeft aan voor de sportieve versie van de DBX voor de 4,0-liter V8-motor te kiezen. Gevraagd naar de V12-motor, geeft Moers aan dat die Aston-motor niet in de DBX verschijnt.
Coupé en zevenzitter
De lancering van het sportieve topmodel staat voor de korte termijn gepland. Voor komend jaar heeft Aston Martin nog meer nieuws rondom de DBX gepland staan. Op basis van de SUV-architectuur verschijnen een zevenzits SUV en een Coupé-telg.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie