Alliantie Renault, Nissan, Mitsubishi: andere rolverdeling
Waar het volgens de geruchtenmolen zou uitdraaien op een scheiding en later het terugtrekken van Nissan op de Europese markt, daar gaat de alliantie Renault, Nissan en Mitsubishi juist intensiever samenwerken en de ontwikkelingskoek nadrukkelijker verdelen. Binnen het verband krijgt elk merk de rol van of leider of volger.
Het drieluik verdeelt de wereld in drie gebieden. Sectie één is China, Noord-Amerika en Japan. Dat gebied komt onder supervisie van Nissan. Sectie twee is Europa, Rusland, Noord-Afrika en Zuid-Amerika, waar Renault de hoofdrol krijgt. Sectie drie bestaat uit Azië (exclusief China en Japan) en Australië, waar Mitsubishi het voortouw neemt. Binnen deze verdeling ontwikkelt het hoofdmerk voor het gebied de nieuwe auto’s, waarvan afgeleide onder de twee andere merknamen verschijnen.
Technologie
De alliantie blijft alle segmenten bedienen en met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologieën komen. Als het gaat om autonoom rijden, dan is Nissan voor de ontwikkeling verantwoordelijk. Het uitwerking van een architectuur voor elektrische voertuigen komt in handen van Renault, maar de elektrische aandrijflijn wordt onder supervisie van Nissan uitgewerkt. Mitsubishi gaat de plug-in hybridetechniek onder zijn hoede nemen, en wel voor het C- en D-segment.
Moedermodel en zustermodellen
Voor elk segment komt er binnen de alliantie één zogenaamd ‘moedermodel’, gevolgd door een dochtermodellen onder de twee andere merknamen. Het hoofdmerk neemt de leiding binnen de ontwikkeling, de andere labels ondersteunen. Het nieuwe concept past de alliantie al min of meer toe in de bedrijfswagensector. Zo is er voor de Australische markt een Mitsubishi-variant van de Renault Vivaro beschikbaar. Hier is er echter sprake van alleen een andere badge. De opvolgers van de Renault Kadjar, Nissan Qashqai en de Mitsubishi-modellen Eclipse Cross, ASX en Outlander komen onder supervisie van Nissan. Renault zal de zorg dragen over de volgende Captur en de Nissan Juke, alsmede afgeleide modellen.
40% extra kostenreductie
Binnen het B-segment wordt de Latijns-Amerikaanse markt losgekoppeld van de wereldwijde strategie. Voor dat afzetgebied komt één platform voor alle modellen beschikbaar, dat dan gebruikt wordt voor Renault en Nissan. Het zijn er nu vier. De nieuwe opzet moet volgens het drieluik een verdere investeringsreductie opleveren van maar liefst 40%. De drie merken ontwikkelen momenteel al gemeenschappelijke platforms en motoren. De drie zullen blijven samenwerken op het gebied van gezamenlijke inkoop.
Platformen
De alliantie stelt dat in 2025 rond de 50% van alle modellen wordt ontwikkeld volgens het moeder-zuster-principe. De fabrikanten introduceerden recent het vernieuwde CMF-B-platform voor de Renault Clio en Captur en de Nissan Juke. Binnen afzienbare tijd lanceert de alliantie de nieuwe CMF-C/D en CMF-EV platformen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’