De koning der Tesla-killers: dit is de productieversie van de Lucid Air

Na jaren van teasers en persberichten is het echt zo ver: de Lucid Air is officieel aangekondigd. Het model verschijnt volgend jaar definitief op de markt, eerst in de Verenigde Staten.

Lucid Motors, het bedrijf dat de Air ontwikkelt en produceert, spreekt al lang over de komst van een elektrische supersedan. Zo’n vier jaar geleden maakten we voor ’t eerst kennis met het model, maar het duurde tot dit jaar voordat er een datum voor de definitieve marktintroductie werd geprikt. De Air verschijnt begin volgend jaar bij de eerste Amerikaanse klanten en wordt de nieuwe benchmark wat betreft elektromobiliteit.

Uitblinken

In die wereld gaat het uiteraard om acceleratie, maar het elektrische rijbereik en het snellaadvermogen zijn misschien nog wel belangrijker. Twee dingen waar de gloednieuwe Air absoluut in uitblinkt. De elektrosedan moet namelijk de snelst ladende auto zijn, die ook nog eens het grootste rijbereik heeft.

Lucid Air

Die details deelde Lucid Motors in de afgelopen maanden al. Toen sprak het over een model met een batterij van 130 kWh, goed voor een actieradius van ruim 700 kilometer. Snelladen kon toen volgens de fabrikant met een vermogen van ruim 300 kW, waardoor de Air binnen 20 minuten klaar is voor een volgende 300 mijl of 482 kilometer.

Nu trekt de fabrikant officieel het doek van de Lucid Air, en deelt het ook de definitieve specificaties en prestaties die bij het model horen. Die verschillen op een aantal punten van de eerder gecommuniceerde cijfers, dus we zetten de belangrijkste zaken even voor je op een rijtje.

Vier versies

De Lucid Air verschijnt in vier verschillende versies: een basismodel, de Touring, Grand Touring en Dream Edition. Lucid Motors trapt in het tweede kwartaal van 2020 af met de twee laatstgenoemde en duurste versies. Alle modellen hebben een verschillend vermogen en rijbereik:

  • Lucid Air base model: minder dan $80.000, bereik, vermogen en prestaties worden later bekend gemaakt. Deze versie verschijnt pas in 2022.
  • Touring: $95.000, bereik van 653 km (volgens EPA-norm), 620 pk, 0-100 km/h in 3,2 seconden, verschijnt Q4 2021.
  • Grand Touring: $139.000, bereik van 831 km, 800 pk, 0-100 km/h in 3 seconden, verschijnt Q2 2021.
  • Dream Edition: $169.000, bereik van 748-809 afhankelijk van 21- of 19-inch wielen, 1080 pk, 0-100 km/h in 2,5 seconden, verschijnt Q2 2021.

De prijs en prestaties van deze versies verschilt dus flink, maar alle uitvoeringen hebben hetzelfde snellaadvermogen van meer dan 300 kW. De twee duurste edities krijgen waarschijnlijk een 113 kWh-accupakket mee. Over andere accupakketten wordt in het persbericht nog niet gesproken. Ook deelt de fabrikant nog geen exacte in- en exterieurmaten. Wel lijkt het erop dat elke variant twee elektromotoren (een op de voor- en achteras) en dus vierwielaandrijving krijgt.

De Dream Edition moet echt gezien worden als halo car, die het merk op de kaart zet en laat zien waar het toe in staat is. Het is tevens de meest luxe variant van de Air, met dure en hoogwaardige materialen en unieke kleuren en wielen.

Eigen aandrijflijn

De aandrijflijn van de Lucid Air is volledig door Lucid Motors zelf ontwikkeld. Het werkte naar eigen zeggen tien jaar aan de ontwikkeling van onder andere de batterij en testte de auto over een afstand 20 miljoen mijl. De fabrikant spreekt ook over een ‘race proven battery’, waarmee het dus suggereert dat de gehele aandrijflijn flink belast kan worden en keer op keer kan presteren, zoals de Porsche Taycan dat ook kan. Die auto heeft een 800 Volt-systeem voor dergelijke prestaties, de Lucid Air heeft zelfs een 900 Volt-systeem. Waar dat geld voor zo’n nieuw merk allemaal vandaan komt? Twee jaar geleden ontving het bedrijf bijvoorbeeld nog een miljard dollar uit Saudi-Arabië, waarvan het een groot deel in de ontwikkeling van de aandrijflijn stopte.

Minimalistisch interieur mét knoppen

Kijken we naar het interieur van de Lucid Air, dan zien we de invloed van Tesla’s Model 3. Niet in het dashboard, maar in de enorme voorruit die tot ver in het dak doorloopt. Verder bevat het interieur uiteraard veel schermen, met een groot horizontaal display dat achter het stuur is geplaatst. Dat scherm heeft een grootte van 34-inch en een 5K-resolutie. Centraal in het dashboard staat een verticaal geplaatst scherm waar je verschillende auto-instellingen mee bedient.

En gelukkig: de knoppen voor de klimaatcontrole zijn in tegenstelling tot in andere auto’s niét verwerkt in dat aanraakscherm! Boven de unit bevinden zich vier knoppen waarmee de temperatuur en ventilators kunnen worden bediend. Het kan dus wel: een minimalistisch interieur combineren met noodzakelijke fysieke knoppen.

32 sensoren

De Lucid Air Dream Edition fungeert als halo car en wordt uitgerust met allerlei technologische slimmigheden. Zo bevat de auto 32 sensoren die middels beeld, radar en ultrasonen alles om en in de auto in de gaten houden, voor optimale veiligheid. Een systeem dat de bestuurder in de gaten houdt is standaard op alle varianten van de Air.

Ook bevat de Air een hoge resolutie LIDAR. Dat is een technologie die de afstand tot een object of oppervlak bepaalt door middel van laserpulsen. Die technologie kan heel kleine objecten detecteren en een grote omgeving visueel in kaart brengen, zelfs als je die met je eigen ogen niet kunt zien. De technologie wordt bijvoorbeeld ook veel gebruikt door archeologen die ruïnes in kaart brengen. Dergelijke technologie moet volgens Lucid Motors ook de veiligheid op de weg verbeteren.

Lucid Air naar Europa

Dat de Lucid Air naar Europa komt, is zeker. Wanneer dat gebeurt, houdt de fabrikant nog even geheim. En als-ie naar Europa komt, komt-ie zeker ook naar Nederland. Wij houden immers van elektro-auto’s. Nederlanders kunnen de auto bovendien al bestellen via de fabrikant, door een aanbetaling van ¢1000 te doen.