Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 10 sep 2020
Leestijd: 2 minuten

Maserati Grecale wordt nieuwe SUV onder de Levante

Gisteravond introduceerde Maserati de MC20: een sportwagen die het merk nieuw leven in moet blazen. Zojuist heeft het in Italië ook de komst van een nieuwe SUV aangekondigd.

En dat is niét de opvolger van de huidige Levante. Maserati gaat namelijk een SUV produceren die ónder dat model in het gamma komt te staan. De fabrikant geeft aan dat de auto qua afmetingen niet veel kleiner is dan de Levante, maar vooral zo oogt. Het model krijgt een coupé-achtige daklijn mee en kan waarschijnlijk een beetje vergeleken worden met de Tonale van Alfa Romeo. Die auto moet ook een plaats innemen onder de reeds verschenen Stelvio. Die SUV vormt overigens ook de basis voor dit nieuwe model van Maserati.

Historisch verantwoord

Hoewel we nog geen beelden van de auto hebben, weten we al we hoe-ie gaat heten. De nieuwe SUV krijgt de naam Grecale mee. En dat is een historisch verantwoorde naam. De Grecale is namelijk net als de Bora, Mistral, Ghibli, Khamaseen en Levantade een Meditteraanse wind. En zoals je weet, plakte Maserati in het verleden die namen (of een verbastering daarvan: Khamsin en Levante) op zijn auto’s. Het ontwerp van de auto wordt eveneens door Maserati zelf verzorgd.

Maserati Ghibli Trofeo
Ook de Maserati Ghibli is vernoemd naar een Mediterraanse wind.

Deze nieuwe Grecale krijgt dezelfde krachtbron als de recent onthulde MC20. Dat betekent dat in de neus van de SUV een 3,0-liter V6 komt te liggen. De exacte specificaties voor deze auto deelt Maserati nog niet. In de MC20 levert het hart in ieder geval 630 pk en 720 Nm, goed voor een 0-100 km/h-sprint in minder dan 3 seconden en een topsnelheid van 325 km/h. Maserati beweert wel dat de Grecale het snelste model in zijn klasse zal zijn, qua topsnelheid en acceleratie.

Neptunus

De krachtbron is volledig door Maserati zelf ontwikkeld. Het drysumpblok met twee turbos beschikt over een gepatenteerde ‘Maserati Twin Combustion’-techniek met directe en indirecte inspuiting. De Nettuno (Neptunus) gedoopte krachtbron met een blokhoek van 90 graden heeft een voorkamer die zich de boven traditionele verbrandingskamer bevindt.

Onder normale omstandigheden wordt de brandstofmix in de gebruikelijke verbrandingskamer ontstoken, maar wanneer het pedaal harder wordt gevloerd, spuiten de injectoren 5% van de brandstof in de voorkamer in, waarna die tot ontbranding wordt gebracht. De resterende 95% komt in de cilinder met eigen bougie tot ontbranding. Doordat de brandstof in de voorkamer al wordt ontbrand, creëer je volgens Maserati een super efficiënte verbranding, wat extra trekkracht en een lager benzineverbruik oplevert. 

Aandrijflijnen voor Maserati Grecale

Toch is dat uiteraard niet de enige aandrijflijn die je voor deze nieuwe Grecale kunt kiezen. Maserati kondigt aan dat er ook een hybride viercilinder verschijnt, alsmede een volledig elektrische versie. Laatstgenoemde zal wel later op de markt verschijnen dan de versies met een oliegestookte krachtbron.

De productie van het model moet volgend jaar van start gaan in het Italiaanse Cassino.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.