Lucid Air wil snelst ladende elektrische auto zijn

De markt voor elektro-auto’s groeit en groeit, ook in de vorm van sedans. Een van de nieuwste spelers is Lucid Motors, dat volgend jaar een revolutionaire EV op de markt gaat brengen.

Heel nieuw is Lucid Motors overigens niet. Het merk kondigde in 2016 al aan met een heuse Tesla-killer te komen: de Air. Dat moest toen een Model S-concurrent worden, maar het model zou zich ook richten op topsedans als de BMW 7 Serie en Mercedes-Benz S-Klasse. Lucid Motors sprak toen over een supersedan met twee elektromotoren, samen goed voor 1000 pk. De Air zou een accupakket van 100 kWh meekrijgen, een 130 kWh-versie zou volgen. Daarmee was een rijbereik van zo’n 650 kilometer mogelijk.

Niet gelukt

In die tijd waren dat flinke cijfers, en Lucid Motors was van plan om het model in 2018 op de markt te brengen. Dat is tot op heden niet gelukt. Maar dat heeft het merk er niet van weerhouden om door te gaan met de ontwikkeling van de auto. De Amerikaanse start-up wil de productieversie van het nieuwe elektromodel in september aanstaande aan de wereld onthullen, en deelt nu enkele baanbrekende specificaties van die auto.

Lucid Motors Air 4

Een tijd terug liet het bijvoorbeeld al weten dat de Air het grootste elektrische bereik krijgt wat betreft huidige productie-auto’s. Volgens zijn makers komt het model, dat eerst op de markt verschijnt met het hierboven besproken 130 kWh-accupakket, namelijk 517 mijl of 728 kilometer op een lading stroom. Dat rijbereik is getest door de FEV, dat in actieradiustesten voorziet volgens de Amerikaanse EPA-norm.

Lucid Air volgens WLTP

En dus hebben we het hier niet over WLTP-standaarden. Die cijfers vallen gemiddeld 1,12 keer hoger uit dan de Amerikaanse EPA-normen. Dat betekent dat de Lucid Air volgens de WLTP-meetmethode maar liefst 815 kilometer ver komt. Daarmee zou de elektrosedan in één klap de EV met het grootste bereik zijn.

Alsof dat nog niet genoeg is, wil de Lucid Air ook de snelst ladende EV ter wereld zijn. De fabrikant laat namelijk weten dat de Air aan een snellader maximaal 20 mijl of 32 kilometer per minuut kan bijladen. Binnen 20 minuten moet je weer 300 mijl of 482 kilometer ver kunnen rijden. Dat betekent dat de Lucid Air een maximaal laadvermogen van ruim 300 kW heeft. Dat heeft de Air te danken aan een 900 Volt elektrisch systeem.

Porsche Taycan

En dat is weer dan we tot nu toe zien. Tesla’s laden momenteel met een laadvermogen van maximaal 250 kW, de Porsche Taycan is momenteen de benchmark met een laadvermogen van maximaal 270 kW.

Niet alleen laden gaat snel bij de Air, ook het accelereren. Lucid Motors spreekt nu over een sprint van 0 naar 100 km/h in 2,5 seconden en een topsnelheid van 320 km/h. Dat de plannen concreet zijn, blijkt uit het feit dat Lucid Motors de eerste auto’s begin volgend jaar aan klanten wil leveren. Naar verwachting kost het topmodel, met 130 kWh-accu, zo’n $100.000. De basisversie, met kleinere batterij en mindere prestaties, kost volgens de fabrikant ongeveer $55.000 We zijn benieuwd.