Allerlaatste Lotus Elise gaat niet naar zomaar een klant
![Lotus Elise](https://img.autovisie.nl/images/ivME-pebn55hP9LDte6tAuDxQQs=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FLotusEliseSport240FinalEdition_64.jpg)
Dat de productie van de Lotus Elise ten einde liep was bekend. Sterker nog, de Engelsen bouwden de laatste Elise alweer eind vorig jaar. Maar de levering van die finale-auto liet even op zich wachten. Dit is waarom.
De aller-, allerlaatste Lotus Elise is door Lotus overhandigd aan niemand minder dan Elisa Artioli. Voor wie het verhaal niet kent, Elisa is de dame waar de Lotus Elise naar is vernoemd. Haar opa was in de jaren negentig een van de eigenaren van de Engelse sportwagenbouwer. Als voorman koos hij ervoor om de naam van zijn nog heel jonge kleindochter Elisa aan de nieuwste lichtgewicht sportwagen uit Hethel te koppelen. Maar aangezien Elisa internationaal niet lekker klinkt, is de kleine aanpassing in de aanduiding doorgevoerd. Elisa werd voor de roadster Elise.
![lotus elise](https://img.autovisie.nl/images/1fwRDbKtZXErHP6FqZl3p8Kt1Ls=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FSchermafbeelding-2022-02-26-om-13.26.51.png)
Onder een pyjama
De Lotus Elise werd als eerste model van de nieuwe eigenaren, die eerder weliswaar de Elan in productie namen maar dat was slechts een gefacelifte versie in een gelimiteerde oplage, op de IAA-autoshow in Frankfurt in 1995 gepresenteerd. Daar stond de roadster onder een pyjama te wachten op het grote moment. Ten overstaan van tientallen journalisten trok Lotus-eigenaar Romano Artioli het doek van de sportwagen. Achter het stuurwiel zat de toen vierjarige Elisa. Bij de productiestart reserveerde opa direct een Elise voor haar, waarmee ze sinds ze een rijbewijs heeft, stad en land afreist en haar verhalen via het Instagramaccount ‘Iamlotuselise’ deelt.
![elisa Artioli](https://img.autovisie.nl/images/wwcKqtFxcbzaNn0wn8UXUL2KUwU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FSchermafbeelding-2022-02-26-om-13.26.12.png)
Meer dan 35.000 stuks
Nu na meer dan 25 jaar het doek voor de Lotus Elise valt, is ook het laatste exemplaar naar haar gegaan, ondanks dat de familie Artioli al bijna 25 jaar niet meer aan Lotus is verbonden. Door haar enthousiasme voor de open tweezitter die haar naam draagt, kon de huidige Lotus-eigenaar er niet omheen haar de finale-auto te gunnen. Van de Lotus Elise bestaan drie generaties, waarvan er in totaal meer dan 35.000 zijn gebouwd. Een opvolger komt er niet.
Championship Gold
Voor de liefhebbers, de nieuwe Elise van Elisa is een Sport 240, uitgevoerd in Championship Gold, voorzien van een 1.8 Toyota-viercilinder met meer dan 240 pk. Haar eerste Elise kleurt zilvergrijs.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?