Dit gaat de Ferrari 296 GTB kosten
Een dik half jaar geleden alweer presenteerde Ferrari zijn fonkelnieuwe plug-in hybride-sportwagen met de naam 296 GTB. Hoewel de pre-productie-auto’s sindsdien verschillende malen on tour bij dealers gingen, is het nog steeds wachten op het moment dat de eerste exemplaren bij de verkooppunten arriveren. Hij is inmiddels te bestellen. Dit kost de voordeligste 296 GTB.
Op Nederlands kenteken is de prijsstelling van de 296 GTB, zo kan Autovisie onthullen, net niet onder de drie ton gebleven. De exacte prijs bedraagt 301.848 euro. De meerprijs van het inmiddels bekende Assetto Fiorano-pakket bedraagt 32.670 euro. Daarmee ligt het prijskaartje onder het niveau van de F8 Tributo, waarvan wordt gesteld dat de sportwagen binnen afzienbare tijd al het veld ruimt. Internationaal positioneert Ferrari de 296 GTB boven de F8 Tributo, maar aangezien de Nederlandse bpm gebaseerd is op CO2-uitstoot, komt de prijs van de stekkerhybride dankzij de lagere emissie onder het F8-niveau uit. Die is er in Nederland namelijk vanaf 305 mille.
Open variant onderweg
Ferrari bouwt inmiddels de eerste exemplaren van de 296 GTB en levert de sportwagen spoedig uit. De auto draagt de B in de naam, wat staat voor een coupé. De open variant met inklapbare hardtop staat inmiddels in de coulissen te wachten. De aanduiding 296 GTB staat voluit voor 2,9-liter, zescilinder motor, Gran Turismo Berlinetta. Net als bij de SF90 Stradale komt in de naamgeving niet naar voren dat de 2.9 V6-motor geëlektrificeerd is. Het instapmodel van de middenmotor-types beschikt over een nieuw ontwikkelde zespitter met een blokhoek van liefst 120 graden.
Hij is goed voor 663 pk. Door tussen de verbrandingsmotor en de achttrapsautomaat een elektromotor van 122 kW te monteren komt het systeemvermogen uit op 830 pk. De 296 GTB is dus potenter dan de 720 pk sterke F8 Tributo. Ferrari claimt dat de coupé in staat is de sprint 0-100 km/h in 2,9 tellen af te ronden. Hij tovert na 7,3 tellen al de 200 km/h op de snelheidsmeter. De topsnelheid ligt boven de 330 km/h.
Hybridesysteem voor prestatieniveau
Hoewel de stekkerhybride-aandrijflijn is bedoeld om tot een zo hoog mogelijk prestatieniveau te komen, kan de 296 GTB ook volledig elektrisch rijden. Het gaat om een afstand van 25 kilometer met een maximum snelheid van 135 km/h. Daartoe heeft de sportcoupé een 7,4 kWh-accupakket aan boord. De bestuurder heeft invloed op het hybridesysteem. Hij of zij kan de modus voor volledig elektrisch rijden zelf selecteren, zoals de persoon ook voor Hybrid -gecombineerd op de verbrandingsmotor en elektromotor- kan kiezen. In zowel de Performance-stand en de Qualify-modus ligt de focus op minimaal opslaan van elektrische energie.
Sjoerds Weetjes
Alle details over de Ferrari 296 GTB hoor en zie je in onderstaande aflevering van Sjoerds Weetjes, de allereerste video over de sportwagen wereldwijd. Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen opent de deuren en motorkap, toont je de easter eggs in de auto en legt uit waarom de naam eigenlijk niet correct is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken