Definitieve doei voor Lotus Elise, Exige en Evora
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FThe-end-of-an-era_1.jpg)
Het moment is daar. De Lotus Elise, Exige en Evora zijn niet meer. De Engelse autobouwer heeft de productie van de iconen beëindigd.
Dat is geen verrassing, hopen we voor jou. Dat Lotus stopt met de productie van de drie genoemde modellen, was al even duidelijk. De fabrikant maakt zich immers op voor een volledig elektrische toekomst. Die start in 2022 met de Evija én een elektrische SUV. En dat betekent dus dat de Lotus Elise, Exige en Evora van het toneel verdwijnen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FThe-end-of-an-era_Elise.jpg)
Helft van de productie
De auto’s zijn samen 26 jaar in productie geweest. Lotus bouwde in totaal 51.738 exemplaren van het trio. Samen zijn ze goed voor bijna de helft van de complete Lotus-productie sinds het bedrijf 73 jaar geleden begon met het bouwen van auto’s.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FThe-end-of-an-era_Exige.jpg)
Overigens gaan de Elise, Exige en Evora niet als een nachtkaars uit. Vorig jaar kondigde Lotus al een serie met laatste edities aan, onder de noemer Final Edition. Daarmee kwam de uiteindelijke productie van de Lotus Elise uit op 35.124 stuks. De Exige rolde in totaal 10.497 keer van de band. De Evora werd 6.117 maal geproduceerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FThe-end-of-an-era_Evora.jpg)
Emira met V6 of viercilinder
Nu het einde van het trio definitief is, maakt Lotus zich nog een keer op voor de lancering van een auto met verbrandingsmotor. Het gaat om de Emira, die desgewenst met V6 of viercilinder geleverd wordt. De zespitter komt van Toyota (net zoals het geval was bij de Evora), de viercilinder is afkomstig van Mercedes-AMG. Het gaat om een 2,0-liter, gekoppeld aan een transmissie met dubbele koppeling. Die motor lepelt Lotus overigens niet een-op-een in de Emira: het gooit er z’n eigen sausje overheen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FThe-end-of-an-era_2.jpg)
Volgend jaar is het dus ook tijd voor de elektrische Evija, én voor een productieversie van de Type 132. Een bijzonder en angstaanjagend model, want dat is een SUV. Juist, een elektrische SUV van Lotus, het merk dat bekendstaat om lichtgewicht sportauto’s en zeer dynamische rijeigenschappen. We zijn in ieder geval benieuwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW brengt opnieuw een gelimiteerde M 1000 RR
-
Zoveel lichter is de (gelimiteerde) BMW M4 CSL
-
Het is BMW niet gelukt om de M4 CSL geheim te houden
-
Deze rallylegende komt binnenkort terug als restomod
-
Russische Grand Prix niet vervangen op kalender Formule 1
-
Deze elektrische brandweerauto is ook een zelfontbrander
-
Renault Scenic Vision draagt meerdere boodschappen uit
-
Dominique bouwt kleinste camper van Nederland van Citroën C1
-
Duik in de prijslijst: wat kost het bioscoopscherm in de BMW i7?
-
Automerk Moskvitsj wordt nieuw leven ingeblazen door Rusland
-
In de nieuwste Audi RS 4 en RS 5 zit bewust minder isolatiemateriaal
-
Peter Gillis (Massa is Kassa) koopt Mercedes-AMG GT Black Series