Remco Slump
Remco Slump Nieuws 19 jul 2023
Leestijd: 2 minuten

Alfa Romeo: ‘Onze klanten willen geen scherm van een meter op het dashboard’

Alfa Romeo-klanten snappen het. Uit onderzoek van het merk blijkt namelijk dat ze geen enorme schermen op het dashboard willen hebben. En daarmee kunnen we het alleen maar eens zijn.

De toekomstige Alfa Romeo Giulia, die in 2025 op de markt verschijnt, zal gebruikmaken van de nieuwe elektronische architectuur van Stellantis. Dat betekent echter niet Alfa zijn interieurdesignfilosofie gaat aanpassen, zei topman Jean-Philippe Imparato tegen Autocar.

Alfa Romeo-klanten willen geen enorme schermen

“Ik respecteer natuurlijk wat Mercedes aan het doen is met zijn digitale technologie”, aldus Imparato, “maar mijn klanten willen geen schermen van een meter op het dashboard en ook geen tweehonderd assistentiesystemen om de hele tijd aan en uit te zetten.”

Alfa Romeo Stelvio Q: (Te) scherpe Italiaanse SUV?

Alfa Romeo zal over twee jaar het eerste merk zijn dat de nieuwe, elektronische STLA Brain-architectuur van Stellantis gebruikt. Maar Imparato wil op digitaal gebied zeker niet de strijd aangaan met de Duitse premiummerken.

‘Een Alfa-rijder hoeft niet te weten wat het weer wordt’

Uit onderzoek van Alfa Romeo blijkt dat klanten graag het typische ‘verrekijker’-dashboard, de cannocchiale, willen behouden, aangevuld met een infotainmentsysteem dat ze niet overvoert met informatie.

Is de Alfa Romeo Giulia Q leuker dan een BMW M3?

“Als Alfa-rijder hoef ik niet te weten wat het weer over drie weken gaat worden”, zegt Imparato stellig. “Dat interesseert mij niet. Ik leef in het hier en nu. En ik ben hier om te rijden.”

Twee rijmodi: één voor zelf rijden, één voor autonoom

Imparato wil ervoor waken dat Alfa elektronica introduceert puur en alleen omdat de concurrentie die ook heeft. “We moeten selectief zijn en uitzoeken welke systemen iets toevoegen en welke geskipt kunnen worden.”

Hoezo kwakkelend?! Fiat was in 2022 het bestverkochte Stellantis-merk

Over autonoom rijden, zegt hij: “Alfa’s krijgen twee rijmodi, waartussen de bestuurder voor aanvang van iedere rit moet kiezen. Wil hij of zij zelf rijden of gereden worden. Daar moet geen verwarring over ontstaan.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.