Aftellen voor Maserati Grecale, SUV voor minder dan een ton
Maserati maakt zich op voor de lancering van de fonkelnieuwe Grecale. De autobouwer zal de tweede SUV voor zijn modellengamma in september wereldkundig maken, maar stuurt nu alvast een foto van een gecamoufleerd testexemplaar de wereld in.
Met de Grecale, vernoemd naar een wind zoals onder andere de Bora, Merak en Ghibli dat ook zijn, brengt Maserati een extra SUV op de markt. De auto zal echter als crossover worden gepositioneerd, omdat de lengte van het model nagenoeg identiek is aan die van de hoger geplaatste Levante. Als basis voor de Grecale dient de Stelvio van Alfa Romeo. Het wordt echter geen Stelvio met ander plaatwerk en naamplaatje, zo benadrukt Maserati. De auto is door het Maserati designteam ontworpen en de eigen engineers nemen ook de afstelling van de crossover voor hun rekening. Maserati geeft wel de productie van de Grecale in handen van Alfa Romeo. De Grecale komt samen met de Stelvio in het Italiaanse Cassino van de band.
Maserati MC20 krijgt 3.0 V6 met 630 pk
Maserati Grecale is nieuwe SUV
Trofeo met 3.0 V6
Voordat de productie van start gaat, waarvoor een investering van 800 miljoen euro noodzakelijk is, voert Maserati de testwerkzaamheden met rijdende prototypes uit. De Italianen brengen de Grecale met zowel een viercilinder hybride-aandrijflijn, een 3.0 V6-motor (als Trofeo) en als elektrische aandrijflijn. Hoewel er één carrosserievariant komt, brengt Maserati de Grecale in verschillende aankledingen. Het merk kiest voor een luxe aankleding en een sportieve uitvoering. Of de aanduiding GranLusso en GranSport gaan luiden is nog niet bekend. Vast staat dat het sportieve topmodel met zijn krachtige 3.0 V6-motor als Trofeo verschijnt. Of dat blok dan net als in de MC20 630 pk sterk is, is nog de vraag. Vierwielaandrijving is bij een dergelijke motorprestatie gewenst.
Productoffensief
Maserati zegt dat de wereldpremière van de Maserati Grecale vóór het einde van 2021 plaats vindt. Voorlopig staat september als introductiemaand gepland. Op datzelfde moment stelt Maserati de MC20 als Spider (met inklapbare hardtop) voor en zal de Gran Turismo terugkeren, zij het dit maal óók met elektrische aandrijflijn. Voor de marktintroductie houdt Maserati nog een slag om de arm. Reken op pas 2022 voor de eerste levering. De prijzen zijn nog niet bekend, maar op dit moment zijn er tekenen dat de vanafprijs onder de 100.000 euro duikt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland